– Sildajazzen startet egentlig som en tradjazz-festival i 1987 og har fått et stempel av den tradisjonen vi hadde. Vi gjorde det godt, hadde en god økonomi. Vi tjente penger fordi folk syntes dette var bra. Det har satt en begrensning på hvordan festivalen skule utvikle seg. Det har vi måttet svi for i ettertid.
Det sier Sildajazz-sjef Bjarne Dankel til NRK.
Store jazzmusikere som Jamie Cullum og Diana Krall har de siste årene gjestet Sildajazzen i Haugesund.
, av økonomiske grunner. Bjarne Dankel reagerer på at jazzfestivalen får mye mindre i støtte fra Norsk kulturråd enn andre jazzfestivaler.
– Kanskje vi skulle heve kvaliteten på konsertene
Festivalledelsen mener dette betyr en del for hvordan Sildajazzen utvikler seg.
– Vi hadde ikke nødvendigvis hatt flere konserter, men kanskje vi skulle hevet kvaliteten på konsertene. Jeg sier ikke at kvaliteten er dårlig, men det er visse forventninger til hvilket artistnivå vi setter på konsertene. Dessuten ville vi gjerne kunnet betale en ordentlig lønn til musikerne som kommer til oss, sier Dankel.
Les også:
Les også:
Mens MaiJazz i Stavanger får 1,1 millioner, Nattjazz i Bergen og Oslo Jazzfestival får rundt 1,3 millioner kroner i støtte, får Sildajazzen 400.000 kroner årlig.
– Vi må gjøre en skjønnsmessig vurdering
Leder for festivalutvalget, Arnfinn Bjerkestrand, sier at Norsk kulturråd har forståelse for at enkelte festivalledere føler seg urettferdig behandlet.
– Jeg forstår at hele festivalfeltet føler det urettferdig at man får forskjellige tilskudd. Jeg kan bekrefte at det gis veldig forskjellige tilskudd gjennom året, fra 100 000 og opp til to millioner kroner. Jeg tror det er viktig å se både på omfanget og de mulighetene en har for inntjening, og det kunstneriske omfanget og den kvaliteten en har, mener Bjerkestrand.
Han understreker at dette ikke betyr at Sildajazzen er en dårligere festival enn andre festivaler.
– Vi må gjøre en skjønnsmessig vurdering, sier han.
– Du kan lett sakke etter
Bjarne Dankel sier Sildajazzen må tilpasse seg de økonomiske rammene den har.
– Du kan lett sakke etter hvis vi ikke har publikum ved vår side, eller sponsorer. Uten at vi har god ryggdekning, tør vi ikke starte en ny festival hvert eneste år. Det å ha en god økonomi er viktig for at vi skal våge å drive med det vi holder på med, sier han.