For en drøy måned siden ble det bestemt at regjeringen skulle innlede sluttforhandlinger med AgustaWestland om kjøp av nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King-helikoptre.
AgustaWestlands modell AW 101 skal brukes i norske redningsoppdrag, og nå er kontrakten ferdigforhandlet.
Det er justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) som møter Agusta Westland-direktør Daniele Romiti for å signere kontrakten og dermed bestille 16 nye helikoptre.
– Jeg er svært fornøyd med at vi nå kommer videre i arbeidet med å få på plass nye redningshelikoptre, sa justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) til NRK da avgjørelsen falt.
Norge har i tillegg opsjon på ytterligere seks helikoptre. Det sikrer at Sea King-helikoptrene vil være faset ut over hele landet innen utgangen av 2020. Innfasingen av de nye redningshelikoptrene vil starte i 2017.
En lang prosess
I 2011 besluttet regjeringen at Luftforsvarets 330-skvadron trengte en arvtager til Sea King-helikopteret. De fire selskapene som meldte seg på i kampen om kontrakten var italiensk-britiske AgustaWestland Ltd, europeiske Eurocopter, europeiske NH Industries og amerikanske Sikorsky International Operations Inc.
Til slutt stod det mellom AgustaWestlands AW 101 og Eurocopters Super Puma 2. Anbudsrunden ble avsluttet i desember i fjor.
Begge har vært omdiskutert i prosessen med å komme frem til et av dem. Det italienske selskapet som står bak AgustaWestland er tiltalt for korrupsjon, og Super Puma har en lang ulykkeshistorikk.
Det har tatt lang tid å komme frem til et nytt redningshelikopter. Saken ble første gang behandlet i Stortinget i 2002.