AgustaWestland AW 101 - AgustaWestland AW 101, som benyttes av den britiske marinen, blir nytt norsk redningshelikopter. - Foto: Wikimedia commons /

AgustaWestland AW 101, som benyttes av den britiske marinen, blir nytt norsk redningshelikopter.

Foto: Wikimedia commons

Signerer helikopterkontrakt på 6,25 milliarder

Kontrakten for 16 nye redningshelikoptre er klar. Torsdag signerer staten avtalen med AgustaWestland verdt 6,25 milliarder kroner.

For en drøy måned siden ble det bestemt at regjeringen skulle innlede sluttforhandlinger med AgustaWestland om kjøp av nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King-helikoptre.

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) - Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) skal torsdag signere kontrakt om helikopterkjøp til 6,25 milliarder kroner. - Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) skal torsdag signere kontrakt om helikopterkjøp til 6,25 milliarder kroner.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

AgustaWestlands modell AW 101 skal brukes i norske redningsoppdrag, og nå er kontrakten ferdigforhandlet.

Det er justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) som møter Agusta Westland-direktør Daniele Romiti for å signere kontrakten og dermed bestille 16 nye helikoptre.

– Jeg er svært fornøyd med at vi nå kommer videre i arbeidet med å få på plass nye redningshelikoptre, sa justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) til NRK da avgjørelsen falt.

Norge har i tillegg opsjon på ytterligere seks helikoptre. Det sikrer at Sea King-helikoptrene vil være faset ut over hele landet innen utgangen av 2020. Innfasingen av de nye redningshelikoptrene vil starte i 2017.

En lang prosess

I 2011 besluttet regjeringen at Luftforsvarets 330-skvadron trengte en arvtager til Sea King-helikopteret. De fire selskapene som meldte seg på i kampen om kontrakten var italiensk-britiske AgustaWestland Ltd, europeiske Eurocopter, europeiske NH Industries og amerikanske Sikorsky International Operations Inc.

Til slutt stod det mellom AgustaWestlands AW 101 og Eurocopters Super Puma 2. Anbudsrunden ble avsluttet i desember i fjor.

Begge har vært omdiskutert i prosessen med å komme frem til et av dem. Det italienske selskapet som står bak AgustaWestland er tiltalt for korrupsjon, og Super Puma har en lang ulykkeshistorikk.

Det har tatt lang tid å komme frem til et nytt redningshelikopter. Saken ble første gang behandlet i Stortinget i 2002.

I dag blei siste anbod for nye redningshelikopter levert.
Dei tradisjonsrike Sea King-redningshelikoptra har gjort sitt og skal pensjonerast. Nå står to helikopterprodusentar att i kampen om å overta som levarandør til redningstenesta i Norge.

ARKIVVIDEO: Steve Powell, direktør for Nord-Europa i Agusta Westland er spent før avgjørelsen. (08.10.13)

(NTB/NRK)

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)