Hopp til innhold

I disse fylkene kunne vegbelysning reddet flest

Tynt befolka Nordland og Hedmark hadde flest dødsulykker på mørke veger i 2011–2015. Her kunne belysning trolig ha reddet flere liv.

Belysning veg

Belysning på tofeltsveger som denne på Ekeberg i Oslo er veldig effektivt for å forhindre dødsulykker. Likevel er flere slike veger fortsatt mørklagte i Norge.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Det er mye farligere å kjøre på en mørk veg enn på en veg med lys. Ifølge Transportøkonomisk institutt reduseres antall dødsulykker med 52 prosent og antall personskadeulykker med 26 prosent hvis det sette opp lys på veier som ikke hadde det fra før.

Men flere veger i Norge mangler lys, og flere av disse tar liv om nettene.

Totalt 14 prosent av de 685 dødsulykkene i Norge i perioden 2011–2015 skjedde på mørke veger, viser tall fra Vegvesenet som NRK har hentet inn.

Tynt befolka Nordland og Hedmark hadde flest slike ulykker, og – utenom Oslo – hadde Aust-Agder færrest (se graf).

Laster innhold, vennligst vent..

På E6 i Nordland var det hele fire slike ulykker i perioden.

– Kan ikke ha lys overalt

Ifølge avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Guro Ranes, er det ikke realistisk å få lys på alle veier i landet,

– Lys er et ganske kostbart virkemiddel, sier hun.

Ranes påpeker at det finnes andre effektive sikringstiltak også, som rumlefelt og midtdelere. Artikkelen fortsetter under kartet.

Trafikkulykker med drepte i mørket uten belysning 2011-2015

– Det er aldri sånn at du kan velge alt fra øverste hylle. Kunsten er å velge de tiltakene innenfor rammene du har til rådighet som gir den største effekten, sier hun.

Flest drept i mørket i Ryfylke

I Rogaland var det i perioden 2011 til 2015 seks dødsulykker på mørke veger. Og utenom en i Tysvær, skjedde alle disse ulykkene på veier i Ryfylke.

På disse vegene kunne altså belysning ha reddet liv.

Artikkelen fortsetter under kartet.

Trafikkulykker i Rogaland i mørket uten belysning 2011-2015

– Det er mange veier i nord-fylket og Ryfylke som nesten ser ut som en sauesti, sier leder i Trygg Trafikk Rogaland, Ingrid Lea Mæland.

Hun vil ha handling.

– Hva har fylket og Vegvesenet tenkt å gjøre? Hvordan får man ned ulykkene på disse veiene? spør Lea Mæland.

Prioriterer fotgjengere

Fem av ulykkene i mørket i Rogaland, skjedde på fylkesveger. Rogaland fylkeskommune har ikke kartlagt de utsatte veiene rundt Boknafjorden mer enn andre veier når det gjelder trafikksikkerhet.

– Flertallet ønsker å øke veibelysningen, men det er langt fram til at alle veier får lys. Det som er viktig, er å prioritere de stedene hvor det ferdes fotgjengere, altså i og nær tettsteder, sier leder i samferdselsutvalget i Rogaland, Arne Bergsvåg.