– Som i alle andre partier, så er det uenighet her. Det viser at det er uenighet mellom mange i Oslo og Akershus rundt dette, fordi folk som bor i Akershus ønsker å komme raskt inn til byen, og folk som bor i Oslo ønsker å begrense privatbilismen.
Det sier Raymond Johansen, byrådslederkandidat for Oslo Arbeiderparti.
Oslo Ap ønsker en reforhandling av Oslopakke 3, med sikte på å slanke prosjektet for ny E18 Vestkorridoren.
– Vi kan ikke nå ha et prosjekt som vil øke tilgjengeligheten for privatbil inn til Oslo sentrum, det er å gå baklengs inn i framtida, sier Johansen.
– Løser ikke problemene
Slik planene er i dag, skal ny E18 gjennom Asker og Bærum få seks nye felt og egne veier for bussene. Kostnaden er på 40 milliarder kroner.
Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, advarer mot planene. En utvidelse vil bare føre til mer biltrafikk i fremtiden, sier hun:
– Som fagperson er det veldig vanskelig å tro på at man kan finne på å bygge ny E18. Det koster veldig mye penger, og det vil ikke løse de problemene man ønsker å løse. Det vil beviselig skape mange nye problemer.
Leder i Akershus Arbeiderparti, Sverre Myrli, tviler på Tennøys vurderinger:
– E18-utbyggingen er mye mer enn å bygge en motorvei inn til Oslo sentrum, som noen framstiller det som. Det er også et stort miljøprosjekt, ved at vi ruster opp lokalveinettet i Bærum, og får mer biltrafikk i tunnel, bort fra folks nærområder. I tillegg vil dette bedre kollektivtrafikkens framkommelighet.
– En balansegang
Hva Arbeiderpartiet til slutt lander på, er uavklart.
Akershus-leder Sverre Myrli sier de nå må sette seg ned og finne løsninger som både Oslo og Akershus kan akseptere:
– Vi må klare det, for hvis ikke Oslo og Akershus er enige om disse prioriteringene, så har vi ingen Oslopakke 3, og da har vi ingen samferdselsprosjekter for framtida.
Ifølge Raymond Johansen er alle nå enige om at en reforhandling av Oslopakke 3 må til:
– Nå handler det om å finne den berømte balansegangen, men jeg kommer til å trykke kraftig på for en slanking av ny E18, og for å hindre at det blir enda flere privatbiler inn i Oslo sentrum.
- Les mer: Ny E18: Stortinget sier tut og kjør