Hopp til innhold

Vegvesenet ser lys i enden av tunnelen

Etter flere problemer de siste årene ser det ut til at E18-utbyggingen i indre Østfold er tilbake på skinner.

Hærlandstunnelen

Hærlandstunnelen skal stå klar for bruk sommeren 2014.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Torsdag fyrte entreprenøren NCC av siste salve i den nye Hærlandstunnelen i Eidsberg kommune.

– Vi syns det er viktig å markere når vi når sånne milepæler. At vi kommer videre i prosjektet og får gjennomslag i denne tunnelen i dag, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens Vegvesen til NRK.no.

Ferdig neste sommer

Elin Bustnes Amundsen, Statens Vegvesen

Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens Vegvesen rett før det smeller.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Tunnelen er en del av strekningen Melleby-Momarken på den nye E18, som skal åpnes sommeren 2014.

– Vi må bygge forsterkningslag, så oppbyggingen av selve veien er ikke helt ferdig ennå. Det jobber de med, og neste sommer vil det bli lagt på asfalt og ferdigstilt sidearealer. Vi ser frem til å bli ferdig, sier Amundsen.

Samtidig som sprengingsarbeidet ble avsluttet fikk Vegvesenet også overrakt fire kilometer med vei på den samme strekningen som er klar til bruk. Men allerede i mai ble det klart at veien ikke kan åpnes før i juni neste år.

– Årsaken til det er at det ikke er noen god tilkobling mellom gammel og ny E18, den er for dårlig den veien som ligger der, og vi er nødt til å kjøre trafikken rundt. Vi får ikke åpnet før den tilkoblingen er klar.

20 millioner dyrere

Nettopp disse fire kilometerne har også vært omtalt tidligere, da 3000 lass med steinmasse måtte byttes ut fordi det ikke var godt nok veiunderlag for norsk vinter.

Dette førte til en ekstraregning på 20 millioner kroner, og det er ennå ikke avklart hvem som skal betale.

– Vegvesenet har en kontrakt, og der står det hva som må legges ut og hva som er kravene. Det mener vi at entreprenøren ikke har fulgt, men vi må ta en diskusjon på hvem som tar regningen, sier Amundsen.

Hun håper og tror at de skal slippe å ta saken til retten.

– Ikke nervøs

Også på strekningen mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl har det vært trøbbel under byggingen av ny E18.

Der ble det funnet en fire meter lang stein under asfalten etter veien var ferdigbygget. Steinen forårsaket telehiv, og måtte fjernes.

Nå føler prosjektlederen seg trygg på en problemfri fremtid for veiprosjektet.

– Jeg er ikke nervøs for det per i dag. Når vi har gjennomslag i tunnelen så er mye gjort, sier Amundsen.

E18 Melleby-Momarken

Dette er strekningen som skal åpnes neste sommer.

Foto: Statens Vegvesen