Hopp til innhold

Dette er grunnen til telehiv på E18

Statens vegvesen ble overrasket da de oppdaget denne steinen under den nye E18 i Østfold.

Stein forårsaker telehiv på E18

Denne fire meter lange steinen fant Statens vegvesen centimetre under asfalten på nye E18 i Østfold.

Foto: Statens vegvesen

For å hindre telehiv skal steinmassen under asfalten være av rimelig lik størrelse. Rett under asfalten på nye E18 mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl i Østfold fant Statens vegvesen en fire meter lang stein.

Vegvesenet mener at dét er grunnen til telehiv på den splitter nye motorveien. De krangler nå med entreprenøren AF Gruppen som bygde veien, skriver aftenposten.no.

– Etter Statens vegvesens syn er det klart at det på en ny firefelts motorvei ikke skal ligge steinblokker av denne størrelsen rett under asfalten. Storstein som dette i linjen vil bidra til telehiv og ujevne setninger på sikt, skriver Statens vegvesen i et brev til entreprenøren AF Gruppen.

– Ikke optimalt med så store steiner

Stein Fyksen i Statens Vegvesen er glad for at det nå kan bygges.

Prosjektdirektør i Statens vegvesen, Stein Fyksen har skrevet brevet til entreprenøren, AF Gruppen.

Foto: Jan Egil Løvbak / NRK

Steinen som ble gravd opp ligger i det ingeniørene kaller veiens forsterkningslag. For å unngå telehiv skal dette laget bestå av løs masse, hvor steinene har ganske lik størrelse.

De to partene er nå uenige om veien oppfyller kravene som veivesenet har satt i kontrakten på byggingen av veien.

Entreprenøren mener at de har fulgt kravene i kontrakten, mens veivesenet mener at steinen representerer et brudd på kontrakten.

AF Gruppen innrømmer imidlertid i et svarbrev at den fire meter lange steinen ikke hører hjemme der den ligger.

– AF er enig med Statens vegvesen i at det ikke er optimalt med så store steiner i veiens oppbygning, men dette er det dessverre en viss sannsynlighet for, ved en utførelse som beskrevet i kontrakten for E18 Krosby-Knapstad, skriver entreprenøren.

Statens vegvesen frykter nå at flere steiner under asfalten er for store.

Les også:

Slik oppstår telehiv

Den åpenbare forklaringen på telehiv på vegene er at vi bor i et vinterklima med frost og opptining. Mildvær veksler med kaldere perioder.

Frosten kan trenge ned i lagene som vegen er bygget opp av. Vann som fryser utvider seg 10 prosent og fyller opp hulrom i pukk og gruslagene. Men dette skaper i seg selv ikke merkbare telehiv.

Når frosten når ned til jordmasser med jord og leire under vegkroppen blir vann sugd opp nedenfra. Dette vannet fryser til mange isklumper av noen centimeters tykkelse, og det er disse som hever vegen.

Det er ujevnt telehiv gir som ujevnheter på vegen. Det er typisk å se langsgående sprekker i asfaltdekket. Det kommer av at frosten har trengt ned midt i vegen, mens brøytekanter virker isolerende på hver side.

Ifølge Statens vegvesen skal telehiv på nye, moderne veger statistisk sett bare forekomme hvert 50. år. Det er altså ikke tilfellet på motorveien i Østfold – som åpnet i november 2010.

Telehiv

Illustrasjonen viser hva som forårsaker telehiv.

Foto: Statens vegvesen