Det svenske kjemi-konsernet Perstorp kunngjorde i går at de kjøper konkursboet etter North Sea Biodiesel på Øra, og tar sikte på å få i gang produksjon av biodrivstoff i løpet av høsten eller nyåret. Nye drivstoffavgifter trer i kraft første oktober, så denne etableringen skjer i rett tid, sier fagansvarlige Kåre Gunnar Fløystad i
.– Dette er svært bra. Det viser at de endringene man har gjort på avgiftssiden i Norge skaper fremtidstro og gir investeringer, sier Fløystad.
– Viser at avgiftene virker
Det grønne skiftet er i gang, mener partiet Venstre. Partiet var i fjor høst en pådriver for å få avgiftskutt på biodrivstoff inn i statsbudsjettet, noe som trer i kraft første oktober. Nå ser vi at dette virker, sier Ola Elvestuen, som leder Stortingets energi- og miljøkomité.
– Samtidig økes også innblandingen av biodiesel i vanlig diesel, sier Elvestuen.
– Det er for å gjøre biodiesel konkurransedyktig, slik at vi får opp et alternativ til de fossile drivstoffene.
Høye ambisjoner forplikter
– Vi skal gjennom en stor endring i transportsektoren de neste 15–20 årene, vi skal sammen med EU redusere klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030. Hoveddelen av det må tas innen transport. Altså må personbiltrafikken må så godt som gi nullutslipp innen 2025, og tungtransporten fossilfri 2030. Da er biodiesel et sentralt drivstoff for å få det til, sier Elvestuen.
I ZERO er de opptatt av at dagens avgiftsfritak blir stående, og at Øra-anleggets nye eiere har tatt skrittet inn i nabolandet.
– Perstorp er et spennende selskap innenfor kjemi generelt sett, sier Fløystad, at en så tung aktør ser Norge som aktuelt kan man jo ikke annet enn å rope hurra for.
– Vi tror dette bare er den første investeringen i økt biodrivstoffproduksjon i Norge. Det er viktig framover at rammevilkårenes trygges, at avgiftsfritaket for biodrivstoff fortsetter.