Hopp til innhold

- En gledens dag for Indre Østfold

Ordførerne i Indre Østfold jubler over Jernbaneverkets plan for Østre linje. 15 minutter kortere reisetid til Oslo med tog, og stasjonene består.

Planen klar for Østre linje

Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger kom med gode nyheter til Indre Østfold lørdag. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk overlevert jernbaneverkets utredning om Østre linje. Til venstre ordfører i Eidsberg Erik Unaas og ordfører i Askim, Thor Hals.

– En så mye raskere og bedre togforbindelse bringer hele regionen nærmere hovedstaden. Dette er en stor milepæl, sier ordfører i Eidsberg, Erik Unaas.

Ordfører i Hobøl, Håvard Wennevold Osflaten skriver på sin facebookside:

«En stor dag for oss i Indre Østfold. Jernbaneverket anbefaler nå planskilt påkobling av østre linje til Follobanen sør for Ski. Det betyr at jernbanen fortsatt anbefales å gå gjennom Tomter og Knapstad og at disse stasjonene opprettholdes. Bra for oss i Hobøl for dette er viktig for oss».

- Viktig med godt togtilbud

Jernbaneverkets direktør, Elisabeth Enger, presenterte utredningen i Spydeberg lørdag formiddag, og overrakte den til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Det er viktig at flest mulig kan få nytte av Follobanen når den står ferdig i 2021. Jeg er derfor glad for at Jernbaneverket har levert en utredning som viser hvilke tiltak som kan gjennomføres for at reisende på Østre linje kan få glede av den reisetidsforbedringen som det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski gir. Et godt togtilbud mellom indre Østfold og Oslo er viktig for dagens pendlere, men kan også bidra til å spre den sterke befolkningsveksten i hovedstadsområdet, sier Solvik-Olsen.

Ut på høring i høst

Nå overtar departementet saken og den sendes ut på høring i høst.

Anbefalingen er 6 kilometer ny bane med dobbeltspor Kråkstad- Ski, kostnadsberegnet til 2,4 milliarder kroner, og at prosjektet kommer inn i nasjonal transportplan for 2018-2021.

Stortinget behandler saken neste høst.

– Med denne fremdriftsplanen kan påkoblingen være klar samtidig som Follotunellen åpner i 2021, fastslår er en fornøyd Erik Unaas.