Hopp til innhold

Fly slipper ut 176 ganger så mye klimagasser som tog

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det er tallenes tale for en tur fra Oslo til Bergen, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Onsdag ble det klart at SV ønsker å innføre en flyseteavgift på 100 kroner som skal øremerkes til økt satsning på jernbanen.

– Det er klart folk ikke liker økte avgifter, men jeg tror mange vil oppfatte det positivt når man ser at pengene konkret går til jernbanesatsing, sier finanspolitisk talsmann i SV, Lars Egeland.

Kjos utfordret SV

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke begeistret for forslaget, og utfordret SV på miljøregnestykket.

– Seteavgift er miljøfiendtlig fordi det da ikke spiller noen rolle om flyene er fulle og slipper ut mindre per passasjer. SV-representanten kan jo prøve å se om det er mulig å kjøre til Bergen på ti liter bensin. Han kan samtidig regne ut hvor mye toget slipper ut på den strekningen, sa han onsdag.

Men tallenes tale er klar, tog er mer miljøvennlig enn fly.

Ingen kan måle seg med toget

Ifølge beregninger gjort av Statistisk Sentralbyrå basert på faktiske passasjertall og utslipp viser det seg at Bergensbanen slipper ut 0,3 kg klimagasser per passasjer per tur, mens flyturen over fjellet fra Oslo til Bergen gir 53 kg klimagasser.

SSB har forutsatt at strømmen toget bruker består både av norsk og importert elektrisitet.

Heller ikke bil eller buss kan måle seg med toget.

Bussturene over Hardangervidda gir 15 kg klimagasser per passasjer, mens personer som kjører bil selv legger igjen 38 kg.

Flere og flere flyr

Mens jernbanen har blitt kritisert for sine eldgamle sporvekslere, slitte kjøreledninger og et signalanlegg som ikke fungerer, har flytrafikken i Norge økt med 68 prosent i løpet av 2000-tallet.

Og det er ventet at flyflåten vil øke med 50 prosent de neste årene.

Denne økningen vil være bra for miljøet, skal vi tro den europeiske flyprodusenten Airbus, som mener de skandinaviske flyselskapene vil investere vel 150 milliarder kroner i nye energieffektive fly som forurenser mindre enn dagens fly.

Satser på mer miljøvennlige fly

På en pressekonferanse i Oslo presenterte flygiganten denne uken sine planer og tanker om fremtiden.

– Lufttransport vil bidra sterkt til økt internasjonal turisme i Skandinavia. Denne utviklingen behøver ikke slå beina under arbeidet for et bedre miljø. Airbus som andre gjør betydelige investeringer for å bygge mer energieffektive fly, som slipper ut mindre CO2, sa Andrew Gordon, markedsanalytiker i Airbus.

Han pekte på muligheten for å erstatte inntil halvparten av drivstoffet med syntetiske og biologiske brensler, og at det arbeides med å utvikle et syntetisk drivstoff som fullt ut kan erstatte dagens oljebaserte drivstoff.

I konsernet tror man at i 2030 kan så mye som 30 prosent av flydrivstoffet utgjøres av biobrensel.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger