Hopp til innhold

- Flyseteavgift så dumt at det kunne vært innført i Sverige

En av Nordens fremste eksperter på flytrafikk mener SVs flyseteavgiftsforslag er noe av det dummeste han har hørt.

SAS-fly
Foto: SAS

Anders Lidman svensk flyekspert

Anders Lidman mener SVs forslag er noen av det dummeste han har hørt.

Foto: Aeropol

– Det blir veldig feil å straffe en transportnæring og subsidiere en annen. Dette er så dumt at man kunne ha funnet på det i Sverige, sier svenske Anders Lidman, som i over 30 år har jobbet med det nordiske flymarkedet, og som kjenner godt til forholdene i Norge.

100 kroner per flysete

I dag ble det kjent at SV vil legge frem et krav om en avgift på 100 kroner per flysete på strekninger mellom de store byene i Sør-Norge der tog er et alternativ.

Avgiften skal utgjøre rundt to milliarder kroner og er tenkt som et øremerket bidrag til økt satsing på jernbane.

– En fare med slike avgifter er at de bare forsvinner inn i budsjettene og ikke går til de formålene som de er tiltenkt, sier Lidman.

Økte priser

Flybransjen har i en årrekke slitt i motvind, med sviktende passasjertrafikk, økte avgifter og stadig høyere oljepriser.

SAS har ved flere anledninger stått på kanten av stupet, og har like mange ganger blitt reddet av de nordiske regjeringene.

Prisene på det norske innenriksmarkedet har vært relativt stabilt de siste ti årene, men det siste året har variasjonene vært større en tidligere.

– Det er ingen tvil om at høyere kostnader vil føre til høyere priser, og prisene vil bare bli høyere og høyere i årene som kommer, sier Lidman.

Han tror imidlertid ikke prisene vil gjøre et kraftig hopp i løpet av kort tid.

– Vi vil nok ikke se en fordobling, men høyere priser blir det.

Vil få konsekvenser

Selv om SVs forslag i utgangspunktet kun skal gjelde for flystrekninger i Sør-Norge der tog er et alternativ, er det ikke gitt at prisene på de andre flystrekningene ikke påvirkes.

– På sikt må de norske myndighetene spørre seg om hvilke konsekvenser økte priser vil føre til på flytrafikken på de mindre flyplassene. Mange av dem kan forsvinne, og hva gjør man da? Innfører subsidier, spør Lidman.

På det norske innenriksmarkedet er det kun Norwegian som ligner et lavpris-selskap, men en prisoppgang vil påvirke tilbudet skal vi tro Lidman.

– Avgifter får konsekvenser for lavprisselskapene. Ryaniar tjener for eksempel i dag rundt 370 kroner per passasjer, og da blir 100 kroner mye.

– Det er lite gjennomtenkt når SV i sin iver etter å finne midler til jernbaneutbygging, mener at en bransje som sliter, skal ta regningen. En slik avgift vil føre til at flyprisene blir høyere. Det kan ikke være sånn at det er flypassasjerene som skal betale for at jernbanen har blitt forsømt i mange år, sier leder i Parat Luftfart, Jan Levi Skogvang.

Flere avgifter

Dette er ikke den første avgiften som er innført på norske flyselskap de siste årene. Fra og med januar 2012 må de norske flyselskapene kjøpe klimakvoter for å dekke sine utslipp.

I fjor høst trosset Samferdselsdepartementet Avinors anbefalinger og foreslo en økning på seks prosent i flyavgiftene . I tillegg kommer olje- og drivsstoffavgifter.

– De fortsetter egentlig bare å plage flyene som Norge er så avhengig av, og det virker som om det alltid er lov å belaste flyseklskapen, sier Lidman.

SVs forslag vil bli behandlet på regjeringens budsjettkonferanse som starter på søndag.

AKTUELT NÅ