Hopp til innhold

Store planer for Kristiansand-havna

Næringsforeningens visjon for Kristiansand havn innebærer store endringer i årene som kommer. Vesterhavna i Kristiansand bør være åpen for alle, mener Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. Dermed må fergene bort.

Planene som ble presentert mandag innebærer blant annet 4000 nye boliger, 200-300 nye forretninger, 7000 arbeidsplasser og restauranter og hoteller.

Si din mening nederst i saken!

Vil flytte fergeterminalen

Odd Terje Døvik

Odd Terje Døvik har store visjoner for havna.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Ragnar Evensen

Ragnar Evensen, teknisk direktør i kommunen, ser på forslaget med stor interesse.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Per Sigurd Sørensen

Ordføreren i Kristiansand er også fascinert av Næringsforeningens planer.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Gunnar Stavrum

Gunnar Stavrum er ikke negativ til å flytte fergene.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Jon Bjørgum

Jon Bjørgum minner om at det uansett er lenge til de forespeilte endringene vil tre i kraft.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Styreleder Odd Terje Døvik i Næringsforeningen ønsker å permanent åpne Vesterhavna for alle.

Dermed må fergene finne seg et nytt tilholdssted.

– Vi foreslår at det legges ned et arbeid for å flytte fergeterminalen ut av Vesterhavna. Det vil frigjøre et svært område i hampa og det vil muliggjøre en videre utbygging på Lagmannsholmen som åpner store muligheter, sier styreleder Døvik til NRK.

Positiv kommune-respons

Teknisk direktør Ragnar Evensen i kommunen er positiv til forslaget han ble forespeilt mandag.

– Vi ser en Vesterhavn som er mye mer lagt til rette for at folk skal kunne være der. Dét liker jeg veldig godt med prosjektet - at det er store tilgjengelige kai-fronter som kan brukes til å skape liv og røre i byen. Så har vi en del utfordringer når det gjelder vei, ferge og sånn, som må løses for å komme dit, sier Evensen.

Fyrer opp ferge-debatt

Det er i første rekke fergene som er spørsmålstegnet. I de nye planene må fergene flyttes til Kongsgård-bukta ved Varoddbroa.

Evensen tror de nye planene vil sette fart i diskusjonen om fergeflytting.

– Det tror jeg absolutt. Vi merker allerede at når vi legger frem kommuneplanen så kommer diskusjonen om det er nok plass i Kongsgård/Vige opp fra havnemyndighetene selv også, sier Evensen, som ikke vil ta forhastede beslutninger.

– Det er naturlig å ta en runde og kvalitetssikre vedtaket, om vi har en riktig havnestruktur når et gjelder dette, sier Evensen.

Video Havneplaner i Kristiansand

VIDEO: Havnestrukturen i Kristiansand kan bli betydelig endret.

– Spennende planer

Ordføreren i Kristianand er også positiv.

– Dette er veldig spennende planer. Det er viktig at vi nå begynner å få noen visjoner og får litt bilder av hva slags muligheter som ligger her om 10, 20, 30 og 40 år, sier Sørensen.

Han er inneforstått med at store omstruktureringer er nødvendig om det ikke bare skal bli med planene.

– Det forutsetter at ferga må vekk, det forutsetter at containerhavna skal fjernes - noe som allerede er vedtatt. Så det blir litt sånn at vedtatte sannheter må tenkes på nytt. Men dette får bli en del av totalvurderingen vi gjør. Her har vi fått en stor flott visjon, så får vi se om dette er grunnlaget å gå videre på. Og i så tilfelle revurdere tidligere vedtak, sier ordføreren.

– Jeg tror ikke det er det dummeste i verden man kan gjøre om man flytter ferga, mener plan- og bygningssjef Gunnar Stavrum i kommuen.

Medfører vei-endringer

Næringsforeningens uktast kan minne om Aker Brygge i Oslo. Forslaget innebærer også forslag om endringer i veisystemet.

– Det viser veldig tydelig at vi må få til en havnegate under bakken, og ikke over bakken som det har vært diskutert i en del fora. Få det under bakken slik at vi beholder denne vannfronten som er her, mener Jon Bjørgum fra Kristianholm festning AS.

Fremtidsvisjon

Han påpeker at planene uansett ikke skal tre i kraft med det første. Per i dag ser han ikke behovet for endringene, men mener de kan være hva Kristiansand trenger på sikt.

– Ne ikke per i dag. Men nå er heller ikke dette et prosjekt som kan realiseres i morgen. Her snakker vi om noe som skal utspille seg over de neste 15-20-30 årene. Hvis byen fortsetter å vokse så vil det være behov for både boliger og kontorer når den tid kommer. Nå håper vi at dette skal føre til en debatt, og den debatten har begynte allererede i dag, sier Bjørgum, som håper også publikum vil engasjere seg i debatten fremover.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %