Hopp til innhold

Nå skal de lære oss god folkeskikk

Vi reiser oss ikke for gamle damer og vi okkuperer flere seter, selv om noen må stå. Nå skal busselskapet i Trondheim lære oss god gammeldags folkeskikk.

Nå skal vi lære oss busskikk

Med denne kampanjen vil Atb lære trønderne god folkeskikk på bussen.

Foto: Montasje / NRK

Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef AtB

Grethe Opsal mener at en slik kampanje er nødvendig for at busstilbudet skal bli best mulig.

Foto: AtB

Bakgrunnen for kampanjen er behovet for å understreke hvor viktig det er med gode bussvaner og hvor enkelt det er å gjøre bussturen litt bedre for alle, sier markedssjef i Atb, Grethe Opsal.

Denne uka kunne vi lese et innlegg i Adresseavisen der innskriveren slaktet holdningene til busspassasjerene i Trondheim. Hun fortalte om en opplevelse der flere hadde oppført seg ufint og skjelt ut bussjåføren.

Det hele endte med at hun selv ble så flau over oppførselen at hun beklaget på vegne av sine medpassasjerer da hun gikk av bussen.

Les også: Rekker ikke skolen fordi bussen kjører fra dem

– Det skal så lite til

Holdningskampanjen, som har fått navnet busshelter, starter på mandag og vil være synlig på bussholdeplasser, på bussen og på internett.

Hver uke skal det kåres en busshelt, en person som har vist eksemplarisk oppførsel på bussen.

– En busshelt er en som tar hensyn til sine medpassasjerer, reiser seg for eldre, venter på at andre går av bussen før man selv går på. Vi ber folk om å sende inn sine historier via Facebook, Twitter og Instagram, sier Opsal.

Premien for god oppførsel på bussen er et reisegavekort, men det er ikke snakk om sydenreiser.

– De som vinner får fylt på busskortet sitt med et gitt beløp, sier Opsal.

Les også: Her går takstgrensa midt i bussen

Nye måter å betale for seg på bussen, som Mobillett, har ført til at det ofte tar litt lengre tid, men slik trenger det ikke å være, mener Opsal.

– Vi vil gjerne at folk kjøper billetten før de går om bord. Da slipper vi at både sjåføren og resten av bussen må vente på at billetten skal komme opp på mobilen, sier markedssjefen.

Les også: Har solgt en million «Mobilletter»

– Ikke en «pekefinger»

Kampanjen setter fokus på det Atb kaller for «uskrevne regler». Det går mye på effektivitet og på vanlig høflighet. Den siste tiden har det også kommet en del nye tjenester som gjør at folk må endre sitt adferdsmønster når de tar bussen.

– Nå kan folk gå på bussen via dørene på midten, vi har innført Mobiletten, samtidig som at vi har hatt en stor trafikkøkining. Alt dette fører til en del nye utfordringer, sier Opsal.

Les også: Leddbussen for moderne for veien

Hun sier at dette ikke skal være være en «pekefinger», men retningslinjer for hvordan man utøver god busskikk.

Ifølge Opsal skal også storbyer som Bergen og Stavanger kjørt lignende kampanjer.

Les også: Her kommer bussene raskest frem

Linda og Gunnar er opptatt av god busskikk

Gunnar og Linda er opptatt av god skikk på bussen. Selv ser de mye som de irriterer seg over.

Foto: Mari Langva / NRK

– Irriterer meg når noen okkuperer to seter

Gunnar og Linda er begge er enige om at en slik holdningskampanje er på sin plass.

– Jeg prøver å følge med og holde øynene åpne. Det er mange som sitter og sover på bussen, og da får de ikke med seg hvis det kommer noen eldre på bussen, sier Linda

Les også: En million flere bussreiser

De opplever at folk strekker seg langt for å få seg et sted å sitte.

– Jeg blir irritert når folk ikke trekker lengre bak i bussen slik at det blir plass til folk som kommer på, sier Gunnar.

– En ting som irriterer meg er nå noe okkuperer to seter. Det er dårlig busskikk, avslutter Linda.

Atb øsnker ikke å oppgi prislappen på kampanjen, men sier at kampanjen i første omgang skal gå i fire uker.