Hopp til innhold

Bør få studiegjelden slettet

Ingeniører og geologer bør få studielånet slettet etter fullført utdanning.

Stor mangel på ingeniører

Det er fortsatt stor mangel på ingeniører i Norge. Sletting av studiegjeld kan være et av midlene for få flere ingeniører.

Foto: NRK

Ivar Frønes

Ivar Frønes mener det sterke behovet for ingeniører kan løses med å slette studiegjelden til studentene.

Foto: UiO

Professor i sosiologi, Ivar Frønes mener dette må til for å motivere flere til å velge utdanninger som Norge trenger.

En bedriftsundersøkelse som NAV har gjennomført viser at norske arbeidsplasser mangler 16 000 ingeniører.

– Mitt forslag er at man kan bruke økonomisk støtte til de som velger disse fagene, sier Frønes.

Les også: Stor mangel på ingeniører

Ikke noe nytt

Frønes forteller at man i dag får ettergitt deler av studiegjelden etter bestemte typer etterutdanning og mener blant annet ingeniørene også burde få dette.

Han snakker om de såkalte STEM-fagene. Det er naturvitenskap, teknologi, ingeniør og matematikk og sees på som grunnlaget for kunnskapssamfunnets utvikling.

– I USA er det nå bekymring for at det ikke er nok kompetanse innenfor disse fagene. I Norge har vi enda større grunn til å være bekymret enn man har i USA, sier Frønes.

Les også: – Realfagsinteressen mangler ikke

Koster for mye

Stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker

Elisabeth Aspaker mener en slik gjeldslettelse vil koste for mye.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Utdanningspolitisk talskvinne i Høyre, Elisabeth Aspaker er enig i at det er viktig å motivere flere til å ta realfag, men at dette vil koste for mye penger.

– Vi snakker jo her om å fullfinansiere utdanningen til norske studenter som vil koster flere milliarder.

Lærere vel så viktig

Aspaker forteller at hun kan liste opp flere yrker som er i den samme fortvilte situasjon som ingeniørene.

– Jeg vil spesielt trekke frem den store utfordringen vi har på lærerfronten fremover. Hvis Statistisk sentralbyrå får rett, kommer vi til å mangle rundt 20 000 lærere om åtte år, sier Aspaker.

Les også: Ingeniører ønskes kjøpt

Hun mener at gode lærere er viktige byggestener når man skal ale opp de rekruttene som senere skal studere ingeniørfag.

Må tenke langsiktig

Frønes mener Norge har en rotete kompetansepolitikk. Han sier at utfordringen med kompetanse er at det tar veldig lang tid å utvikle den, mens politikken på dette området er relativt kortsiktig.

– Vi er altså en oljenasjon og man sier at dette vil koste milliarder, og jeg mener at det er i denne sammenhengen relativt lite.