Hopp til innhold

Skal granske fergeanbud

Etter åtte måneders fergekaos over Trondheimsfjorden vil fylkepolitikerne nå finne ut hvem som har det egentlige ansvaret for fergefadesen. Nå krever de granskning.

Korsfjord ved Rørvik kai

Gassferga MF Korsfjord kunne ikke sendes inn mellom Flakk og rørvik før den nye kaia sto ferdig to måneder forsinket.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Helt siden fergeselskapet Fjord1 MRF tok over driften av fergetrafikken mellom Flakk og Rørvik 1. januar 2011 har trafikantene opplevd forsinkelser og innstillinger.

Nå har fylkespolitikerne fått nok, og vil granske hva som gikk galt, og hvem som har ansvaret.

– Vi vil gå helt tilbake til utformingen av anbudet som førte til at FosenNamsos Sjø tapte oppdraget til Fjord1 MRF, sier Olav G. Huseby (Ap) i fylkesutvalget i Sør-Trøndelag til NRK.

Forsinket kai

Lite var nemlig klart da Fjord1 på årets første dag skulle sette inn sine nybygde gassferger MF Glutra (med plass til 123 personbiler) og MF Korsfjord (125 personbiler) på landets fjerde mest trafikkerte fergesambasnd.

Statens Vegvesen hadde ikke rukket å bygge ferdig de nye fergekaiene i tide.

Dermed kunne ikke Fjord1s nye gassferger ikke settes inn før det hadde gått to måneder av 2011.08.23.

Uhell på uhell

Midt i februar førte sterk vind og grov sjø til at de innleide fergene ikke klarte å legge til kai. Det førte til enda flere forsinkelser for sterkt plagede Fosen-pendlere, da 200 biler ventet på å komme ombord.

I mars protesterte pendlerne mot de nye fergene ved på tute i bilhornene på ferga. I april startet påskeutfarten i fergekø.

I juni gikk MF Eira på grunn i begynnelsen juni. Dermed ble det store køer i forbindelse med pinseutfarten.

Året før hadde Sør-Trøndelag fylkeskommune tatt over eierskap og drift av riksveinettet, og dermed også fergestrekningen Flakk – Rørvik. De fikk dermed fergeproblemene rett i fanget.

12 millioner dyrere

Fjord1 har beregnet dette til å koste 12 millioner kroner ekstra, som de gjerne vil ha tilbake fra vei-eieren. Denne ekstraregningen har derfor havnet hos Sør-Trøndelag fylkeskommune.

– 12 millioner er mye penger, sier Olav Huseby.

– Vi har ikke betalt denne regninga ennå. Det vil vi vente med til vi har oversikt over vårt ansvarsforhold i denne saken.

– Trafikkantene over fjorden har opplevd mye mer trøbbel enn det som er rimelig. Nå vil vi ha fakta på bordet om hvem som har ansvaret.

– Regningen følger ansvaret

Politikerne vil at kostnadene skal veltes over på de som har ansvaret for det som har gått galt.

– Vi er bekymret for at partene som har ansvaret skyver ansvaret fra seg, og over på fylket.

– I dag vet vi ikke om det vil komme flere krav utover de 12 millionene Fjord1 allerede har krevd refundert.

Enstemmig fylkesutvalg

Alle partiene i fylkesutvalget stemte for de rødgrønnes forslag om å granske hendelsesforløpet.

– Fylkesrådmannen skal vurdere om vi skal foreta granskningen selv, eller om vi skal leie inn et eksternt revisorselskap. Det kommer han tilbake til i neste møte, sier Olav Huseby.

– Utgangspunktet er at vi ikke kan ha det som vi har det i dag. De som er avhengig av å bruke fergene må vite at de kan ta dem når de trenger det, uten å risikere å lange køer.

Huseby er spesielt opptatt av dagpendlerne, som får store problemer når de gang på gang kommer for seint til arbeid, eller for sent hjem fra arbeid.

– De kan ikke planlegge dagen sin lenger.

Taper penger og anseelse

Fra sitt kontor i Molde har administrerende direktør Anker Grødal i fergerederiet Fjord1 MRF kunne se hvor galt det har gått med storsatsingen i Trøndelag.

– For oss er dette store investeringer. Vi har investert mange hundre millioner kroner i to nybygg og en omfattende fergeombygging for å kunne delta i fergetrafikken over Trondheimsfjorden.

I stedet for å kunne sette inn sine nyeste gass-flaggskip måtte Fjord1 ringe land og strand rundt for å leie inn konvensjonelle erstatningsferger.

Det har kostet penger.

Røde tall

– Da vi la inn anbud regnet vi med at vi skulle gå i balanse, og kanskje gå i pluss på den store kontrakten i Trøndelag.

I stedet tror han det blir røde tall i prosjektregnskapet.

– I tillegg har vi omdømmet vårt fått seg en knekk, fordi trafikkantene tror det er vi som forårsaker alle forsinkelsene, sier Anker Grødal.

Forsinket tredjeferge

I tillegg til problemene med fergekaiene har Fjord1 også blitt rammet av forsinkelser hos verftet som skal bygge om den tredje ferga, MF Tresfjord, til gassdrift.

– Rolls Royce-verftet har ikke klart å levere skipet innen avtalt tid. Dermed har vi måttet leie inn en ferge som har plass til 33 færre personbiler.

– Vi kan bare beklage overfor kundene våre, sier administrerende direktør Anker Grødal i Fjord1 MRF.

Vegvesenet erkjenner uheldige forhold

Etter det NRK erfarer er det først og fremst Statens Vegvesen som er målskive for fylkets granskning.

– Vi erkjenner at vi har hatt flere uheldige forhold omkring det nye anbudet og ombygginga av fergekaiene, sier strategidirektør Kjetil Kvam i Statens Vegvesen, i Region Midt.

Han sier at de har prøvd å orientere fylkespolitikerne tidligere.

Skal granske seg selv

Uavhengig av fylkets granskningsplaner har Statens Vegvesen vedtatt å iverksette en såkalt kvalitetsrevisjon om gjennomføringen av anbudet for Flakk-Rørvik.

– Dette er en intern evaluering for å se om det er ting vi kunne gjort annerledes.

– Betyr dette at Vegvesenet tar det økonomiske ansvaret for det som måtte være begått av feil her?

– Når det gjelder kravet på 12 millioner kroner har vi hatt en dialog med fylket om å ta en del av kostnadene. Der skal vi ha et møte i neste uke.

Tar ikke hele regninga

Kjetil Kvam legger til at fylkene tok over ansvaret for riksveiene 1. januar 2010.

– Det som har skjedd etter det har ikke vi ansvaret for alene.

Vi ønsker en dialog med fylket om vi kan bli enige om en felles granskning.

Åpner for felles granskning

– Dersom fylket ønsker en ekstern granskning, kan dere i Vegvesenet tenke dere å delta i en felles ekstern granskning med fylket, for å redusere antallet granskninger?

– Vi kan i alle fall ha en dialog om en slik granskning, sier strategidirektør Kjetil Kvam i Statens Vegvesen, i Region Midt i Molde.