Hopp til innhold

-18-åringer bør ikke kjøre buss

- 18-åringer er for unge til å kjøre buss, mener både sjåfører og passasjerer i Trondheim. Men snart settes det i gang et prøveprosjekt med 18-åringer bak buss-rattet.

Buss
Foto: Håvard Zeiner / NRK

Det er stor mangel på buss-sjåfører i Norge. Derfor setter Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet i gang et prøveprosjekt der aldersgrensa for å kjøre buss senkes fra 21 til 18 år på bykjøring, skriver Nationen.

Nyheten vekker sterke reaksjoner både blant sjåfører, buss-passasjerer og transportforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.

Buss-sjåfører advarer

- En må i alle fall ha fem til sju års erfaring bak bilrattet, før folk kan begynne å kjøre buss. Du sitter jo med ansvar for alle både de i bussen og utenfor, sier sjåfør Knut Berg i Nettbuss i Trondheim. Han får støtte fra en annen buss-sjåfør i selskapet, Roger Rødsjø.

- 18-åringer er ikke utlært. Jeg tror det kan bli en del vognskader, sier Rødsjø.

Sjåfør Roger Rødsjø i Nettbuss.

Sjåfør Roger Rødsjø i Nettbuss i Trondheim mener en 18-åring er for ung til å kjøre buss.

Foto: Trine Aaen

For få buss-sjåfører

Målet til Samferdselsdepartementet er å komme i gang med prøveprosjektet fra høsten.

- 18-åringer skal det første året kjøre stort sett med instruktør. Det er snakk om mindre bybusser med begrenset fart og lengde. Det sier Jon Stordrange, som er administrerende direktør i NHO Transport.

De har jobbet for å senke aldersgrensa for buss-sjåfører i Norge.

- Det mangler 1500-2000 bussjåfører hvert år. I dag utdannes det bare 500 i året. Derfor er det prisverdig og flott at den politiske ledelsen setter i gang et prøve-prosjekt med 18-åringer bak rattet, sier Stordrange til NRK.

Passasjerer reagerer

- Jeg synes det er forferdelig, jeg. De har jo så vidt begynt å kjøre bil. De må ha erfaring med å kjøre bil først.

- Det er veldig mye å følge med på i trafikken, da. Det sier Monika Rolfsen og Bjørg Skjølberg som speider etter sin buss i Munkegata i Trondheim, der mange hundre busser passerer i løpet av en dag.

Heller ikke familien Gaski fra Tromsø, som er på ferie i Trondheim, ønsker så unge buss-sjåfører.

- Det høres ungt ut. De har ingen erfaring i trafikken. Jeg ville ikke følt meg trygg med en 18-åring bak rattet, sier Sigurd Gaski.

Sigurd og Marita Gaski med barna William f. v. og Magnus.

Sigurd og Marita Gaski med barna William f.v. og Magnus.

Foto: Trine Aaen

Transportforsker er skeptisk

Siden 2008 har Finland hatt en ordning som lar 18-åringer kjøre buss på visse vilkår.

Fra i år kan 18-åringer i Sverige kjøre buss, dersom de har gjennomgått en sjåførutdanning for persontransport med buss i videregående skole. Og bussen kan bare benyttes på rutekjøring på strekninger som er mindre enn 50 kilometer.

Trafikkforsker ved SINTEF i Trondheim, Dagfinn Moe advarer mot så unge buss-sjåfører i Norge.

-19- og 20-åringer er reflekterte mennesker. Samtidig vet vi at dette statistisk sett er den mest risiko-utsatte perioden som førere, sier Moe. Han legger til at buss er et stort kjøretøy og passasjerer skal føle trygghet.

Han håper dette blir med et prøve-prosjekt i Norge, og at det ikke blir vanlig med 18 år gamle sjåfører som kjører buss.

Det settes snart i gang et prøveprosjekt der 18-åringer skal få prøve seg som buss-sjåfører.

Det settes snart i gang et prøve-prosjekt der 18-åringer skal få prøve seg som buss-sjåfører.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen