Det er stor mangel på buss-sjåfører i Norge. Derfor setter Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet i gang et prøveprosjekt der aldersgrensa for å kjøre buss senkes fra 21 til 18 år på bykjøring, skriver Nationen.
Nyheten vekker sterke reaksjoner både blant sjåfører, buss-passasjerer og transportforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.
Buss-sjåfører advarer
- En må i alle fall ha fem til sju års erfaring bak bilrattet, før folk kan begynne å kjøre buss. Du sitter jo med ansvar for alle både de i bussen og utenfor, sier sjåfør Knut Berg i Nettbuss i Trondheim. Han får støtte fra en annen buss-sjåfør i selskapet, Roger Rødsjø.
- 18-åringer er ikke utlært. Jeg tror det kan bli en del vognskader, sier Rødsjø.
For få buss-sjåfører
Målet til Samferdselsdepartementet er å komme i gang med prøveprosjektet fra høsten.
- 18-åringer skal det første året kjøre stort sett med instruktør. Det er snakk om mindre bybusser med begrenset fart og lengde. Det sier Jon Stordrange, som er administrerende direktør i NHO Transport.
De har jobbet for å senke aldersgrensa for buss-sjåfører i Norge.
- Det mangler 1500-2000 bussjåfører hvert år. I dag utdannes det bare 500 i året. Derfor er det prisverdig og flott at den politiske ledelsen setter i gang et prøve-prosjekt med 18-åringer bak rattet, sier Stordrange til NRK.
Passasjerer reagerer
- Jeg synes det er forferdelig, jeg. De har jo så vidt begynt å kjøre bil. De må ha erfaring med å kjøre bil først.
- Det er veldig mye å følge med på i trafikken, da. Det sier Monika Rolfsen og Bjørg Skjølberg som speider etter sin buss i Munkegata i Trondheim, der mange hundre busser passerer i løpet av en dag.
Heller ikke familien Gaski fra Tromsø, som er på ferie i Trondheim, ønsker så unge buss-sjåfører.
- Det høres ungt ut. De har ingen erfaring i trafikken. Jeg ville ikke følt meg trygg med en 18-åring bak rattet, sier Sigurd Gaski.
Transportforsker er skeptisk
Siden 2008 har Finland hatt en ordning som lar 18-åringer kjøre buss på visse vilkår.
Fra i år kan 18-åringer i Sverige kjøre buss, dersom de har gjennomgått en sjåførutdanning for persontransport med buss i videregående skole. Og bussen kan bare benyttes på rutekjøring på strekninger som er mindre enn 50 kilometer.
Trafikkforsker ved SINTEF i Trondheim, Dagfinn Moe advarer mot så unge buss-sjåfører i Norge.
-19- og 20-åringer er reflekterte mennesker. Samtidig vet vi at dette statistisk sett er den mest risiko-utsatte perioden som førere, sier Moe. Han legger til at buss er et stort kjøretøy og passasjerer skal føle trygghet.
Han håper dette blir med et prøve-prosjekt i Norge, og at det ikke blir vanlig med 18 år gamle sjåfører som kjører buss.