Hopp til innhold

– Det blir knallhardt

Til neste år legger de ut på sin lengste tur hittil. Da skal Atlanterhavet krysses i en syv meter lang robåt.

Eide Eriksen og Bratland Erichsen på Nordkapp

Eide Eriksen og Bratland Erichsen startet sin reise i 2008 på Nordkapp.

Foto: Diego Hopson

– Det handler det om å bryte ut av den vanlige hverdagen. Nå kan du stort sett lese om alt i bøker eller se andre folks opplevelser på film, men vi har et ønske om å gjøre det på egen hånd, sier Emil Eide Eriksen.

Trond Bratland Erichsen fra Nordland og Emil Eide Eriksen fra Trondheim skal til neste år delta i The WoodVale Atlantic Rowing Race. Dette er et roløp som strekker seg fra La Gomera (Kanariøyene) til Antigua (Karibia).

Fire nordmenn har tidligere rodd over Atlanterhavet. De to første i 1896 var George Harbo og Gabriel Samuelsen som startet i New York og endte opp i England. I 1997 krysset Arvid Bentsen og Stein Hoff verdenshavet.

Startskuddet går i 2011

Hvis alt går som planlagt vil de starte 4. desember neste år.

Ideen fikk Bratland Erichsen i fjor.

– Min første respons var: Idiot! Før jeg ble kjent med forholdene var det vanskelig å forestille seg at dette kunne gå bra. Ekstreme forhold og hai var det som skremte meg mest, forteller Eide Eriksen.

Men etter nøyere undersøkelser tok det ikke lang tid før de bestemte seg for å gjennomføre turen.

Lang forberedelsestid

– Nå ror vi veldig mye. Turen vil kreve en enorm fysisk utholdenhet, sier Eide Eriksen.

Eide Eriksen og Bratland Erichsen på båttur i 2008

Dette bildet er fra båtturen i 2008.

Foto: Thomas Elmgren

De har et fastlagt treningsprogram som skal følges frem til startskuddet går.

– Når vi er i gang vil det bli roing i to timer, deretter en totimers pause, og slik vil vi fortsette i ca. 70 dager, forteller han.

Under turen vil de to forbrenne omtrent 10.000 kalorier om dag. Dette er samme antall kalorier som fire voksne menn skal spise daglig.

– Vi har hørt at spisingen er noe av det tøffeste. Gjennomføringen handler for det meste om å sove, spise og ro, sier Eide Eriksen.

Syv meter lang robåt

Båten som skal brukes i kryssingen av Atlanterhavet er 6,9 meter lang og 1,9 meter bred. Den er spesialbygd for utfordringene de vil møte.

– Ferdig rigget og lastet for en Atlanterhavskryssing, veier den et sted mellom 800 og 1000 kilo. Båten er laget med flere vanntette skott som vil kunne hindre den i å synke ved skade, forteller Eide Eriksen.

Samarbeider med LHL

Guttene har et nært samarbeid med organisasjonen LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke).

– Min tilknytning til dem er litt spesiell, forteller Eide Eriksen. Jeg har vært diagnostisert med hjerteflimmer i tre år.

Han mener denne erfaringen vil kunne hjelpe han med den mentale biten under reisen.

– Vi ønsker å være et bevis på at det er mulig å oppleve flotte ting selv med begrensninger, sier han.

Sønner av Norge

Det er ikke første gang de to legger ut på eventyr. I 2008 opprettet de organisasjonen Sønner av Norge. Samme året gjennomførte de en båttur fra Nordkapp til Lindesnes i en 19 fots skjærgårdsjeep. I tillegg krysset de Norge til fots ved Bodø.

– Det handler om at vi vil oppleve det lille ekstra, sier Eide Eriksen.

Han har flere ganger fått spørsmålet om de føler seg som helter. Svaret er klart:

– Heltene er de som gjennomførte turen for første gang. De ante ikke hva de gikk til, sier han.

Og samtidig mener han at de ekte heltene er de som sitter hjemme og venter.

– Jeg har stor respekt for våre mødre som lar oss dra. De forstår hvor mye det betyr for oss å få leve våre egne liv, sier Eide Eriksen. Men vi har full forståelse for at de også blir svært bekymret, avslutter han.