Hopp til innhold

- En veldig tung dag på jobb

Odd Arne Lyng, leder for Midtnorsk Helikopterservice, mistet en kollega i dødsulykken utenfor Horten onsdag

Odd Arne Lyng, leder for Midtnorsk Helikopterservice
Foto: Knut Reitan / NRK

- Det siste døgnet har vært veldig tragisk og hektisk, sier Odd Arne Lyng, leder for Midtnorsk Helikopterservice AS.

Det har vært et slitsomt døgn, preget av lite søvn og mange telefoner for lederen av Midtnorsk Helikopterservice.

I går mistet Lyng en av sine piloter og 3 passasjerer omkom da et av deres helikopter styrtet i sjøen utenfor Horten i Vestfold.

- Vanskelig

Helikopteret som styrtet i sjøen var leid av Verdalsfirmaet, Midtnorsk Helikopterservice.

- Jeg tok den vanskelige telefonen og varslet de pårørende. Utrolig krevende, men godt etterpå, sier Lyng.

De ansatte har tatt det med fatning.

- Jeg er veldig stolt over våre piloter, det er virkelig gode menn vi har med oss, mener Lyng.

- Maskinene satt på bakken

I dag ble vraket hevet og arbeidet med å finne årsaken til ulykka er i gang.

Inntil videre er alle maskinene til selskapet satt på bakken.

- Vi har satt oss selv på bakken i noen dager fremover. Vi trenger tid til å tenke over det som har skjedd, og det er mulighet til å få hjelp om noen har behov for det, forteller Lyng.

Han har tro på at de vil finne ut av årsaken.

- Ja, jeg håper virkelig de finner ut av årsaken. Nå har de funnet helikopteret, og øyenvitner så det som skjedde, så det skal vel være mulig.

Helikopteret i Horten

I dag ble vraket hevet og arbeidet med å finne årsaken til ulykka er i gang.

Foto: MMS-foto: Olav Døvik / NRK

- Svekket tillit

Det har vært flere ulykker med denne typen helikopter, Robinson 44.

- Det er et av verdens mestproduserende helikopter, og jeg har ingen problemer med å sette meg inn å fly en slik type maskin igjen. Men, selvfølgelig, man frykter jo alltid at slikt svekker tilliten til disse helikoptrene, sier Lyng

- Driftsikkert

I følge John-Erik Sogn, kommunikasjonsansvarlig i Midtnorsk helikopterservice, var helikopteret inn til en fullstendig service.

- Alle slitte deler ble byttet for 2 år siden, og helikoptertypen sies å være svært driftsikkert, forteller Sogn.

Piloten som fløy hadde 300 flytimer bak seg og gjennomgikk i forrige uke et obligatorisk kurs der han trente på å håndtere nødsituasjoner i lufta.