Hopp til innhold

Rapport: Ingen tekniske feil

Havarirapporten etter ulykken der et helikopter styrtet og fire personer omkom ved Horten påviser ingen tekniske feil som kan ha utløst ulykken.

Helikopter hevet i Horten

Fire personer omkom i helikopterulykken i slutten av januar i år.

Foto: Scanpix

Det går fram av den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport.

Om ettermiddagen 27. januar i år styrtet et helikopter med fire personer om bord i sjøen utenfor Horten sentrum.

Store mannsskaper jobbet på spreng for å finne overlevende, men det var dårlig leteforhold på grunn av isdekket vann og tåke.

Piloten og tre passasjerer omkom.

På vei til Oslo

To helikoptre var på vei fra Brunstad i Vestfold med kurs for Oslo klokken 14.13. De fløy inn i lav tåke og dårlig sikt ved Horten. Klokken 14.23 skjedde hendelsen som tok fire liv.

Det var ikke inne i tåkebeltet, men værsituasjonen var slik at det kunne være få visuelle referanser å forholde seg til.

Helikoptret var trolig fullastet på ulykkestidspunktet, står det i rapporten.

– Det var godt lastet, men det er ikke en direkte årsak til ulykken, sier avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon, Roger Holm.

Uidentifiserte objekter

Det ene helikoptret av typen Robinson R44 fra Midtnorsk Helikopterservice begynte å fly ustøtt og satte nesen ned, roterte til høyre.

Personene ombord i det andre helikoptre ble vitne til at helikopteret styrtet i sjøen.

De skal ha sett to objekter falle ned og er beskrevet som «større, gjennomsiktig, rektangulært objekt og et lite objekt, muligens rødt». Helikopteret skal da ha sett inntakt ut, heter det i rapporten.

Det har ikke vært mulig å fastslå hva vitnene så falle fra helikopteret før det traff vannet, forteller avdelingsdirektøren.

– Det er ikke funnet en kobling mellom dette og ulykken, sier han til NRK.

– Fungerte som det skulle

Dagen etter ulykken ble helikopteret tatt opp av sjøen og fraktet til Havarikommisjonen for undersøkelser.

Foreløpig er det ikke funnet tekniske feil ved helikoptert som kan ha utløst ulykken.

– Så langt viser ikke undersøkelser at det var noen teknisk svikt ved helikopteret. Det har fungert som det skal, sier Holm til NRK.

Skadene på sturktur, rotorsystem og kontrollorganer som er undersøkt så langt, ser ut til å ha oppstått da helikopteret traff havflaten.

Helikopteret hadde ikke ferdskriver ombord.

Endelig rapport neste år

– Hva betyr det for å finne ulykkesårsken?

– Det er normalt at helikoptere av den størrelsen ikke har det. Det ville vært mer informasjon om det hadde vært det. Det gjør det vanskeligere å finne årsakssammenheng, sier Roger Holm.

Havarikommisjonen jobber videre med undersøkelser. Den endelige ulykkesrapporten vil være klar en gang neste år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Helikopter styrtet utenfor Horten

Ulykken skjedde om ettermiddagen onsdag 27. januar. Store mannskaper ble satt inn i redningsaksjonen.

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

Ulykker med samme helikotertype

Siden 2001 har det skjedd flere ulykker med samme type helikopter, melder Statens Havarikommisjon for transport.

I ni av tilfellene slår SHT fast at helikoptrene ikke hadde tekniske feil.

Totalt er det 67 Robinson-helikoptre i drift i Norge i dag.

Helikopter styrtet i Horten

Redningsmannskaper ved havaristedet utenfor Horten.

Foto: Scanpix

Flere nyheter fra NRK Buskerud