Hopp til innhold

Mangler fagfolk

It-bedriften Atmel i Trondheim mangler fagfolk og ansetter nå folk til en egen kompetanseavdeling i India.

Atmelansatte
Foto: NRK

De rekrutterer det de kan fra NTNU, men det er ikke nok. - Vi må øke interessen for natur- og realfag i grunnskolen, sier de.

Gaute Myklebust, strategisk direktør i Atmel

Gaute Myklebust, strategisk direktør i Atmel

Foto: NRK

Atmel startet i Trondheim for 13 år siden med utgangpunkt i en mikroprosessor som var utviklet ved NTNU. De vokser jevnt og har nå ei omsetning på mellom to og tre milliarder kroner. - Vi mangler fagfolk, sier Gaute Myklebust, strategisk direktør i Atmel. – Vi har jobbet for å få økt utdanningskapasiteten i Norge innenfor de områdene vi jobber i, men den er for liten.

Atmel-produkt

Atmelprodukt

Foto: NRK/ Anne H. Røstad

Produktene til Atmel er datachips som blant annet styrer kamera, leker, mobiltelefoner og kjøleskap.

Utviklingssenter i India

I Trondheim er det i dag 170 ansatte. Produksjonen foregår i Frankrike og USA. De har avdelinger i flere land. Nå satser de også på å utvikle den kompetansen de ikke får andre steder selv, i utlandet.
- Vi har tatt aktive grep for å etablere et utviklingssenter i India, som vi nå er i ferd med å oppbemanne, for å øke vår kapasitet, sier Myklebust.

Atmel har siden starten rekruttert aktivt fra NTNU og har ansatt studenter under utdanning, ofte i en dag i uka. En av dem er Arthur Øvergaard, som studerer elektronikk ved NTNU.


- Jeg var på en bedriftspresentasjon med Atmel på NTNU. Dagen etterpå var det jobbintervju, og da fikk jeg tilbud om jobb etter det. Siden har jeg vært her, egentlig, sier Øvergaard, som etter endt utdannelse ser for seg at han trekker sørover.

Moro med realfag

Her er det ansatte fra mange land allerede, men Atmel mener det viktigste for Trondheim og NTNU er at ideene og kompetansen skapes her.

Mikroprosessorer
Foto: NRK/ Anne H. Røstad

Strategidirektøren mener det må tas grep for sikre rekrutteringa til bransjen. – Jeg tror at man må jobbe videre nedover i alderstrinnene. Motivasjonen for naturvitenskap må styrkes helt ned i ungdomsskolen, sier Gaute Myklebust i Atmel.