For 37-åringen har det så langt fristet lite å sette seg på skolebenken for å bli kvalifisert lærer.
– Jeg begynte i feil ende, og fikk familie før jeg tenkte på utdanning. Da blir det tungt å plutselig skulle leve på studielån, sier lærerassistent Hallstein Johnsen til NRK.no.
For mange distriktskommuner er mangel på faglærte lærere blitt et stort problem. Samtidig er søkingen til læreryrket urovekkende dårlig.
Nå går blant annet Universitetet i Nordland i gang med et prosjekt som kan være løsningen for å få fagutdannet flere lærere.
På pauserommet må rektor Øystein Birkelund ved Enga skole i Meløy konstatere at nesten hver fjerde lærer ved skolen er som Hallstein.
– Det er svært vanskelig å lokke til seg utdannede lærere. Vi må konkurrere med Bodø, som rekrutterer rett fra Lærerhøgskolen og Mo i Rana, som rekrutterer fra Nesna.
Bruker mye tid på veiledning
Og selv om lista med ufaglærte ansatte fortsatt er lang, klarte faktisk Birkelund til i år å skaffe noen nye lærere. Det er viktig ikke bare for elevene, men også for sjefen sjøl.
– I fjor måtte jeg bruke uforholdsmessig mye av min tid på å veilede ufaglærte som har liten eller ingen realfagkompetanse.
Og lærere uten kompetanse merker elevene godt. I dag er det over 60.000 ufaglærte assistenter i skoler og barnehager i Norge.
– Noen ganger kommer det lærere til timen som ikke kan matte. Når vi spør om hjelp får vi til svar at de ikke kan det, forteller elev Amanda Antonsen.
100 plasser tomme
På Universistetet i Nordland utdannes noen av framtidens lærere. Men som for de fleste andre høgskoler og universitet er det få søkere. Det ser fullt i dette klasserommet, men i Bodø er i dag nærmere 100 av 240 studieplasser tomme.
– Det forteller at lærerutdanninga har store utfordringer. Går vi fem til ti år fram i tid vil vi oppleve at svært mange lærere pensjonerer seg. Da vil behovet for nye lærere bli skrikende, sier studiesjef Gisle Johnsen.
Lærer-traineer
Ved universitetet har man lenge jobbet med hvordan skal man få flere til å velge lærerutdanning. Neste år starter de opp ei såkalt traineebasert lærerutdanning i samarbeid med tre kommuner.
– Her blir det en kombinasjon mellom teori og praksis. Og studentene vil ha en mentor med seg gjennom hele opplegget, sier Johnsen.
Ved Enga skole i Meløy blir Hallstein Johnsen blant de første i landet som får sjansen til å utdanne seg – og det uten å måtte ta pause fra jobben.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Opplegget høres veldig bra ut, og jeg tror absolutt dette er veien å gå, sier han.
Her er verstingkommunene
NRK har gått gjennom bruken av ufaglærte årsverk i norsk grunnskole. Ifølge de offisielle tallene ligger gjennomsnittsbruken på rundt fire prosent.
Noen kommuner bruker imidlertid langt mer enn gjennomsnittet.
I 10 av Norges kommuner brukes ufaglært arbeidskraft til å undervise i 20 prosent eller mer av timene i grunnskolen (se liste under).
Professor: – Negativt for elevene
Dette mener pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda er bekymringsfullt.
– Det er stor sannsynlighet for at dette virker negativt inn på elevenes læring og utvikling, sier Haug til NRK.no.
Han sier faglærte lærere har kompetanse til blant annet å utfordre elevene til egen læringskvalitet på en positiv måte.
- Les også:
- Les også:
– De som ikke har denne kompetansen vil ha mindre sjanser til å skape et engasjement som virker positivt på elvenes læring, sier professoren.
Haug mener regjeringen ikke gjør nok for å få nok kvalifiserte lærere inn i norsk skole til tross for at mange lærere går av i løpet av de nærmeste årene.
Det gir mangel på kvalifiserte lærere.