Hopp til innhold

Slik skal ufaglærte Hallstein bli ordentlig lærer

I dag er det over 60.000 ufaglærte assistenter i skoler og barnehager i Norge. En av dem er Hallstein Johnsen (37) på Enga skole i nordlandskommunen Meløy. Nå skal ei helt ny traineeordning bidra til at flere ufaglærte skal få utdanning.

Video Larermangel

Her kan du se tirsdagens reportasje fra NRK Nordland.

For 37-åringen har det så langt fristet lite å sette seg på skolebenken for å bli kvalifisert lærer.

Hallstein Johnsen, lærerassistent

– Jeg begynte i feil ende, og fikk familie før jeg tenkte på utdanning.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

– Jeg begynte i feil ende, og fikk familie før jeg tenkte på utdanning. Da blir det tungt å plutselig skulle leve på studielån, sier lærerassistent Hallstein Johnsen til NRK.no.

For mange distriktskommuner er mangel på faglærte lærere blitt et stort problem. Samtidig er søkingen til læreryrket urovekkende dårlig.

Nå går blant annet Universitetet i Nordland i gang med et prosjekt som kan være løsningen for å få fagutdannet flere lærere.

På pauserommet må rektor Øystein Birkelund ved Enga skole i Meløy konstatere at nesten hver fjerde lærer ved skolen er som Hallstein.

– Det er svært vanskelig å lokke til seg utdannede lærere. Vi må konkurrere med Bodø, som rekrutterer rett fra Lærerhøgskolen og Mo i Rana, som rekrutterer fra Nesna.

Bruker mye tid på veiledning

Amanda Antonsen

–Det skjer at lærerne ikke kan hjelpe oss med matten, sier elev Amanda Antonsen (t.v.).

Foto: Adrian Dahl Johnansen

Og selv om lista med ufaglærte ansatte fortsatt er lang, klarte faktisk Birkelund til i år å skaffe noen nye lærere. Det er viktig ikke bare for elevene, men også for sjefen sjøl.

– I fjor måtte jeg bruke uforholdsmessig mye av min tid på å veilede ufaglærte som har liten eller ingen realfagkompetanse.

Og lærere uten kompetanse merker elevene godt. I dag er det over 60.000 ufaglærte assistenter i skoler og barnehager i Norge.

– Noen ganger kommer det lærere til timen som ikke kan matte. Når vi spør om hjelp får vi til svar at de ikke kan det, forteller elev Amanda Antonsen.

100 plasser tomme

Øystein Birkelund, rektor Enga skole

Øystein Birkelund, rektor Enga skole.

Foto: Adrian Dahl Johansen

På Universistetet i Nordland utdannes noen av framtidens lærere. Men som for de fleste andre høgskoler og universitet er det få søkere. Det ser fullt i dette klasserommet, men i Bodø er i dag nærmere 100 av 240 studieplasser tomme.

– Det forteller at lærerutdanninga har store utfordringer. Går vi fem til ti år fram i tid vil vi oppleve at svært mange lærere pensjonerer seg. Da vil behovet for nye lærere bli skrikende, sier studiesjef Gisle Johnsen.

Lærer-traineer

Ved universitetet har man lenge jobbet med hvordan skal man få flere til å velge lærerutdanning. Neste år starter de opp ei såkalt traineebasert lærerutdanning i samarbeid med tre kommuner.

– Her blir det en kombinasjon mellom teori og praksis. Og studentene vil ha en mentor med seg gjennom hele opplegget, sier Johnsen.

Ved Enga skole i Meløy blir Hallstein Johnsen blant de første i landet som får sjansen til å utdanne seg – og det uten å måtte ta pause fra jobben.

– Opplegget høres veldig bra ut, og jeg tror absolutt dette er veien å gå, sier han.

Her er verstingkommunene

NRK har gått gjennom bruken av ufaglærte årsverk i norsk grunnskole. Ifølge de offisielle tallene ligger gjennomsnittsbruken på rundt fire prosent.

Noen kommuner bruker imidlertid langt mer enn gjennomsnittet.

I 10 av Norges kommuner brukes ufaglært arbeidskraft til å undervise i 20 prosent eller mer av timene i grunnskolen (se liste under).

Andel ufaglærte årsverk fra 1 - 10 klasse i norsk skole

Kommune

Fylke

Andel ufaglærte årsverk

Snitt hele Norge

Alle fylker

3,80 prosent

Bjarkøy

Troms

62,61 prosent

Røst

Nordland

28,04 prosent

Lebesby

Finnmark

25,31 prosent

Solund

Sogn og Fjordane

23,57 prosent

Engerdal

Hedmark

23,15 prosent

Meløy

Nordland

22,58 prosent

Bokn

Rogaland

21,86 prosent

Gamvik

Finnmark

21,61 prosent

Norddal

Møre og Romsdal

21,54 prosent

Fosnes

Nord-Trøndelag

19,84 prosent

Ekspander/minimer faktaboks

Andel ufaglærte årsverk fra 1–10 klasse i norsk skole Tallene er offisielle tall som kommunene selv rapporterer inn til Grunnskolenes Informasjonssystem.

Professor: – Negativt for elevene

Dette mener pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda er bekymringsfullt.

– Det er stor sannsynlighet for at dette virker negativt inn på elevenes læring og utvikling, sier Haug til NRK.no.

Han sier faglærte lærere har kompetanse til blant annet å utfordre elevene til egen læringskvalitet på en positiv måte.

– De som ikke har denne kompetansen vil ha mindre sjanser til å skape et engasjement som virker positivt på elvenes læring, sier professoren.

Haug mener regjeringen ikke gjør nok for å få nok kvalifiserte lærere inn i norsk skole til tross for at mange lærere går av i løpet av de nærmeste årene.

Det gir mangel på kvalifiserte lærere.