Hopp til innhold

Kommuner mangler lovfestede førskolelærere

Enkelte kommuner i Rogaland mangler over halvparten av førskolelærerne de skulle hatt ifølge barnehageloven.

Barnehage

Rogaland mangler 500 førskolelærere for å oppfylle kravene i barnehageloven. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Axelia Larsen / NRK

I Kunnskapsdepartementets forslag til ny barnehagelov; skal halvparten av de ansatte i norske barnehager ha førskolelærerutdanning. Klepp, Finnøy og Rennesøy er blant kommunene som sliter mest med å få tak i utdannede barnehageansatte, mens Bokn, Bjerkreim og Egersund ligger godt an.

– Savner andre førskolelærere

Aina Berny Alvøen

Pedagogisk leder i Vikevåg barnehage, Aina Berny Alvøen.

Foto: Axelia Larsen / NRK

Vikevåg barnehage i Rennesøy kommune mangler fem av ni førskolelærere, og oppfyller med det ikke kravene loven viser til.

– Jeg savner at det er andre førskolelærere som kan være med meg å bygge slik at vi kan hjelpe hverandre, sier pedagogisk leder Aina Berny Alvøen.

Ifølge barnehageloven skal det være en pedagog på hver avdeling, men mange kommuner i Rogaland benytter seg av muligheten til å ansette ufaglærte.

– Det skal jo være et pedagogisk tilbud. Det er mye tilrettelegging, og vi skal følge rammeplanen for at tilbudet skal bli bra nok. Alle kan liksom være med barn og leke, men det er noe mer enn det. Vi har et mål med det vi gjør, sier Berny Alvøen.

Rogaland mangler 500 førskolelærere

Kunnskapsdepartementet tydeliggjorde kravene for kommunene for halvannet år siden fordi de mener kommunene har neglisjert barnehageloven i flere år, men resultatene har uteblitt. Rogaland mangler fortsatt 500 førskolelærere.

– Vi skulle gjerne hatt strengere krav til dispensasjoner. Nå kan jo barnehager drive kun med folk på dispensasjon uten pedagogisk utdannede folk, og likevel være en pedagogisk institusjon. Slik burde det ikke være, sier barnehageansvarlig i Utdanningsforbundet Karin Elisabeth Kaald Wathne.

I Rogaland forsvinner utdannede førskolelærere til andre yrker. Mer lønn og bedre arbeidsvilkår må til for å få pedagogene til å velge barnehagene, mener Kaald Wathne.

– Blir barnepass uten pedagoger

– Det er kjempeviktig å få inn kvalifisert personell i barnehagen. Hvis ikke blir det kun barnepass. Det tilbudet det norske samfunnet tilbyr er et pedagogisk tilbud, og for å opprettholde det trenger vi pedagoger, sier hun.

Dansk forskning viser at førskolelærerne har positiv innvirkning på barnas læring og utvikling.

– Her og nå tror jeg ikke at barna vil merke noe, for de har jo et bra tilbud, men det er jo klart at på sikt bør det være førskolelærere på plass, sier Aina Berny Alvøen.

– Vi streker oss langt

Karin Dokken Austvik

Karin Dokken Austvik i Rennesøy kommune.

Foto: Axelia Larsen / NRK

Rennesøy kommune mangler 60 prosent førskolelærere, og tror ikke Kommunene bruker ufaglærte for å spare penger, forteller Karin Dokken Austvik i Rennesøy kommune.

– Jeg tror kommunene er opptatt av kvalitet. Vi gjør det vi må og strekker oss langt, men det er vanskelig for alle, sier hun.

I forslaget til ny barnehagelov vil Øie-utvalget at 50 prosent være førskolelærere, noe nabolandene våre allerede har.

– Nå har det vært en tilsvarende rekruttering mot lærerutdanningen som viser at søkingen til lærerskolene har gått vesentlig opp. Det er initiert en tilsvarende kampanje for førskolelæreryrket nå, og jeg har god tro på at det hjelper. Når vi fokuserer på noe får vi resultater, og så må alle være med å snakke barnehageyrket opp, sier Dokken Austvik.