Fem og et halvt døgns reise er ved veis ende. Hurtigruta la til kai i Kirkenes hvor store deler av byen var samlet.
Både dronning Sonja og halve kongeriket har fulgt ferden. For dronningens del var følget av det helt konkrete slaget. Om bord på kongeskipet Norge fulgte hun MS Nordnorge inn til siste anløp i Kirkenes.
- Hva skal du gjøre nå som reisen er over?
Les også:
En megasuksess
Hurtigruteskipet som har trukket over 2,6 millioner nordmenn til TV-skjermen, var pyntet fra baug til hekk. I sann maritim festånd flagret samtlige signalflagg fra master og piper.
- Les også:
Også på nettet har folk i både inn- og utland fulgt spent med.
NRKs direktesending av en tur med Bergensbanen i fjor overgikk alle forventninger.
Hurtigruten minutt for minutt har engasjert minst dobbelt så mange. På nettet er det livlige og mer eller mindre seriøse diskusjoner om hva det neste langsomme TV-prosjektet burde bli.
– En nasjonal samling
Espen Ytreberg, leder for Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er blant de flere millionene som har fulgt maratonsendingen. Vi ber ham forsøke å forklare: Hva er det som har fått interessen for NRK2s Hurtigrute-TV til å ta helt av?
– Sendingen har fått et preg av nasjonssamling – der man kombinerer det hverdagslige og lokale med et nasjonalt anstrøk, sier han.
Ytreberg har observert at det nasjonale festpreget – «17. mai-faktoren» – har økt etter hvert som hurtigruta «Nordnorge» har seilt nordover.
– En helt åpenbar del av appellen til sendingen er at den streifer innom så mange nordmenns liv og steder, sier Espen Ytreberg.
– Dermed vekker også TV-bildene minner og erfaringer til live, sier han.
Ble sett i hele verden
Også utenfor Norges grenser har folk fulgt hurtigruta med interessen. I Australia satt Stein Erik Ludvigsen som flyttet fra Svolvær til Australia som liten gutt. Han fulgte med på nrk.no og har fulgt Hurtigruta i over 50 timer.
- Les også:
Bli med bak kamera på Hurtigruten: