2,5 millioner tv-seere så livesendingen fra Hurtigruten

Den langsomme TV-suksessen «Hurtigruten – minutt for minutt» merkes også på børsen og billettkontoret. Totalt 2,5 millioner TV-seere har fulgt sendinga i helga.

Over 2,5 millioner nordmenn var innom Hurtigruten i løpet av helgen og gjør dermed NRK2 til Norges aller største kanal i helgen med en markedsandel på 35 prosent.

– Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Både langs kysten og på sosiale medier engasjerer folk seg på en måte som gjør tv-sendingen til en nasjonal folkefest og en mediehistorisk begivenhet.

Det betyr at NRK2 var den desidert største norske TV-kanalen, og det er historisk.

Rune Møklebust, NRKs sjef ombord i Hurtigruten

Rune Møklebust, NRKs sjef ombord i Hurtigruten

Foto: Bjørn Rrik Rygg Lunde / NRK

− Tror ikke vi klarer å ta inn over oss hvordan dette har slått an, sier NRK-sjef Rune møklebust ombord i Hurtigruten til NRK.no.

Ofrer nattesøvnen

247.000 seere så 24 timer i strekk. Tallene fra helga viser at 2 av 3 nordmenn var innom NRK2, med en seertid på 145 minutter per seer. Søndagen rater høyest med hele 247.000 seere som fulgte Hurtigruten 24 timer i strekk. Seertoppen var kl.23.47 søndag kveld. Da fulgte 692 000 seere Hurtigrutens innseiling i Trollfjorden. Til sammen har 185.000 nordmenn sett på Hurtigruten dag og natt siden MS Nordnorge la fra kai i Bergen torsdag kveld.

Statsminister Jens Stoltenberg er blant de mange hundre tusen som har latt seg fascinere av Hurtigruten minutt for minutt. Søndag like før kl.11.00 twitret statsministeren «Ser på Hurtigruten på NRK2, dette er Norge på sitt aller beste! ».

Folkefest også på nett

Folkefest er det også på http://nrk.no/hurtigruten/ med over 1,5 millioner avspillinger siden torsdag. Søndag var det registret 200 000 unike brukere, hvor over 40 prosent er fra utlandet. I tillegg har flere av anløpsstedene har vært på trending topics i løpet av helga. Natt til søndag (00-01) ble det skrevet 1 twittermelding om «Hurtigruten – minutt for minutt» hvert 6.sekund.

– En tv-sending med fascinerende innhold, kombinert med muligheten til felleskap og samsnakk både på nrk.no og andre sosiale medier, har gjort denne sendingen til en vinner – også på nett. Siden torsdag er det publisert mer enn 20.000 brukerskapte meldinger på NRK.no som dreier seg om Hurtigruten-sendingene. Et tegn på at NRK har flyttet seg fra kringkasting til dialog, sier redaktør for nrk.no, Frank Gander.

Fornøyd kringkastingssjef

Kringkastingssjefen er også fornøyd:

– Det er kjempeartig at en så billig ide blir en så stor suksess. Det viser hvor viktig det er å tenke utenfor boksen. For NRK er det viktig å samle folket og det gjør vi jo så til de grader med Hurtigruten minutt for minutt - på alle plattformer, sier Hans-Tore Bjerkaas.

TV-seere ofrer nattesøvnen for å følge hurtigruteskipet Nord-Norges ferd mot Kirkenes, og NRK2 har like gode seertall som NRK1. Det diskuteres livlig på nett, på buss og tog, i kantiner og på arbeidsplasser. Hurtigruten selv har sørget for at den som lar seg friste, skal kunne bestille sin egen tur uansett hva klokken måtte være.

Stor pågang

– Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer nok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

– Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.

Følelser og drømmer

Innseilingen og anløp av Ørnes i formiddag.

17.MAI-STEMNING: Her tar folk imot Hurtigruten på Ørnes i Nordland.

Foto: Connie Slettan Olsen/Meløy kommune

Hurtigruten har hatt like mye trafikk i løpet av helgen, som de vanligvis har i løpet av en måned, ifølge Norum.

Og interessen går betydelig lenger enn følelser og drømmer om den store sjøreisen eller nostalgi blant utflyttere fra Kyst-Norge.

Det kaldt kalkulerende aksjemarkedet har også satt ekstra pris på Hurtigruten – bokstavelig talt. Mandag er aksjekursen opp 6,5 prosent, og den siste uken har verdien økt med 13,5 prosent. En uke etter at hotellkonge Petter Stordalen kjøpte aksjer i Hurtigruten har han tjent åtte millioner kroner, ifølge DN.no

Følg sendingen: Hurtigruten minutt for minutt