Hopp til innhold

53 vogntog i trøbbel bare i november

Dårlig skodde vogntog skaper kaos og farlige situasjoner på vintervegene. Så langt i november har 53 vogntog kjørt seg fast bare i Nordland og Sør-Troms.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nå krever Trygg Trafikk handling. Det samme gjør politimester Truls Fyhn i Tromsø og nestlederen i samferdselskomiteen på Stortinget.

– Dette er et stadig voksende samfunnsproblem som må tas på større alvor. Vi kan ikke fortsette å gamble med menneskeliv på denne måten, sier nestleder Bård Hoksrud (FrP) i samferdselskomiteen.

Han mener at Statens vegvesen, politiet, norske bedrifter som benytter tjenestene til sjåførene og politikerne alle må sterkere på banen.

– For det første må det bevilges mer penger til de som skal kontrollere vogntogene slik at de blir bedre i stand til å skjøtte denne oppgaven. Politi, Statens vegvesen og tollmyndighetene må samarbeide om å få stoppet de farlige vogntogene på grensa.

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud

Foto: Stortinget
Utforkjøring i nærheten av Lønsdal på Saltfjellet

Vogntog utfor veien på Saltfjellet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK
To vogntog kjørte av veien på Fv 78 i Nordland er åpnet ved Kviting mellom Leirosen og Mosjøen

Torsdag fikk to vogntog trøbbel på den glatte veien og havnet begge utfor veien på fv 78 på Helgeland.

Foto: Lillian Skogmo
Yrkessjåføren kom i klem mellom personbilen og lastebilen medan han la kjetting på vogntoget.

Trafikkulykke på Strynefjellet.

Foto: Jan Ivar Vik / NRK
Vogntog berget

Vogntogulykke i Ibestad i Troms.

Foto: Nils Mehren / NRK

Han synes det er et stort paradoks at Norge tillater at utlendingene kjører med biler og utstyr, som vi ikke tillater i Norge.

– Mange av de utenlandske vogntogene og lastebilene er ikke bygget for norsk vinterføre. Det handler ikke om dekkene, som ofte kan være gode nok, men om selve bilen. De fleste utlendingene kjører såkalte eurotraller, som ikke tåler norske vinterveier, sier han, og legger til:

– Dersom det er EU-regler som gjør at Norge må tillate disse bilene å slippe inn i Norge, må vi ta denne kampen, mener han.

Hoksrud mener norske bedrifter som leier inn utenlandske biler og sjåfører har et ansvar.

– Norske transportører, som må oppfylle strenge HMS-krav taper i kampen om oppdragene. Derfor bør bedriftene tenke nøye igjennom hvem de leier inn. Dette handler om tid og penger, og bedriftene er ikke tjent med å bruke sjåfører som ikke tar sikkerhet på alvor, sier Hoksrud.

Tror ikke på bøter

Så langt i november har over 50 vogntog havnet i trøbbel i Nordland og Sør-Troms. Verst har det vært i Midtre Hålogaland politidistrikt. Så langt i høst har politiet fått melding om 25 vogntog som har vært involvert i utforkjøringer eller på annen måte skapt trafikkaos på veiene.

– 24 av dem ble enten stående fast, eller har kjørt av veien. En av dem var innblandet i en trafikkulykke, opplyser politioverbetjent Oddmund Nilsen ved Midtre Hålogaland politidistrikt.

Så nær som samtlige av vogntogene har vært dårlig skodd, og 18 av dem utenlandske. Det er spesielt to veistrekninger hvor vogntogsjåførene havner i trøbbel - E10 og E6 over Gratangsfjellet.

– De er pålagt å ha med kjettinger, men vi opplever at de ikke blir lagt på før det er for seint. Kjøreforholdene kan være bra i Rombaken, men når de kommer opp på Gratangsfjellet går det galt, sier Nilsen.

– Et problem for hele samfunnet

Politiet har hovedansvaret for koordineringen av bergingsarbeidet når vogntogene blir stående på tvers eller havner i grøfta. Men Nilsen legger ikke skjul på at han synes at uforholdmessig mye av politiets ressurser går med i arbeidet med å bistå i oppryddingen rundt vogntog i trøbbel.

– Dårlig skodde vogntog skaper store problemer, ikke bare for politiet, men for hele samfunnet.

– Når de står fast i oppoverbakkene, eller på tvers i veien, oppstår mange trafikkfarlige situasjoner. I tillegg lammes den øvrige trafikken, noe som får konsekvenser for medtrafikanter, syketransport, kollektivtrafikk og brøytemannskaper når veien blir stengt i timesvis.

Vogntogene gjør et kraftig innhogg på politets overtidsbudsjett.

– Under et bergingsoppdrag i Bjerkvik jobbet vi åtte timer i strekk for å få løs vogntog. Personell må tas ut av andre oppdrag for å løse disse oppgavene. Det er mange involverte i et slikt bergingsoppdrag, og ofte mye byråkrati rundt å skaffe garantier for at bergingsarbeidet blir betalt. Dette er ikke alltid like lett når firmaene de kjører for befinner seg i Øst-Europa, sier Nilsen.

– Cowboykultur

Nilsen tror mange av uhellene kunne vært unngått dersom sjåførene hadde vært bedre forberedt på vinterforholdene i Norge.

– Noen uhell vil det alltid være, men mange av dem kunne vært unngått dersom sjåførene hadde fulgt skilting og råd om kjetting og sluttet å gamble på at det gikk bra, sier han.

På Helgeland har det vært 21 vogntog-oppdrag bare så langt i november, mens politiet på Salten har registrert sju i samme tidsrom.

De mest problematiske stedene i Salten er fylkesvei 17 gjennom Meløy og Gildeskål, E6 over Kråkmofjellet og strekningen mellom Fauske og Rognan.

Kjørenekt og bøter

Politijurist Lars Brekke ved Salten politidistrikt sier at politiet har myndighet til å nekte vogntog å kjøre videre.

– Politiet har mulighet både til å bøtelegge vogntog og nekte dem å kjøre videre. Dette er spesielt hvis vogntoget ikke er utstyrt i samsvar med regelverket, sier Brekke.

– Men om man skal stoppe vogntoget der og da blir en avveining. Politiet må bruke skjønn. Vår første oppgave er å løse trafikksituasjonen som har oppstått, og nekter vi vogntoget å kjøre videre, blokkerer det fortsatt veien. I noen situasjoner kan det bli feil å straffe sjåføren. Han har ofte ikke noe valg enn å kjøre den bilen har får utdelt, sier Brekke.

To vogntog sperret veien

Torsdag denne uka skjedde det igjen. To utenlandske vogntog sperret fylkesvei 78 mellom Mosjøen og Leirfjord. Den sterkt trafikkerte veien mellom indre og ytre Helgeland var stengt i flere timer.

Tore Jeremiassen i Trygg Trafikk konstaterer at problemet meg dårlig skodde vogntog er økende. Han tror ikke at høye bøter og andre straffereaksjoner er løsningen.

– Det bør settes langt strengere krav til vogntogene og sjåførenes kunnskaper om norske kjøreforhold enn det gjøres i dag. Kontrollene bør bli hyppigere, spesielt på grenseovergangene, mener han.

Må stoppes på grensa

Det mener også politimester Truls Fyhn i Tromsø. Til TV 2 i dag tar han til orde for at utenlandske vogntog som ikke er skodd for norske vinterveier må stanses på grensestasjonene.

– Det er en alvorlig kilde til bekymring at det kjører slike svære tunge kjøretøy rundt og som fort kommer ut av kontroll. sier Fyhn til TV 2 Nyhetene.

Hva mener du bør gjøres for å få ned antall vogntogulykker og -uhell?