NRK Meny
Normal

– Helt uegna på norsk vinterføre

Utstyrt med sommerdekk for langtransport på kontinentet, sperret det bulgarske vogntoget E6 i Nord-Trøndelag i flere timer søndag.

Glatte dekk på vinterføre

Dette er et av dekkene på den bulgarske traileren som sperra E6 søndag kveld. Dekket er fullstendig uegna for norske vinterforhold, mener Statens vegvesen.

Foto: Geir Ove Lindsetmo

– Dette er milslukerdekk som aldri burde vært brukt på norsk vinterføre. De er skapt for lange kjørestrekninger, i varmt vær på kontinentet, sier inspektør i Statens vegvesen, Steinar Vist.

Det sier han etter å ha sett bildet av det ene dekket på lastebilen som forårsaka trafikktrøbbelet på E6 søndag.

Dekket mangler fullstendig tverrgående struktur. Stripene går bare på langs, et typisk sommermønster som ikke har noen bremsende effekt på vinterføre i det hele tatt.

– Disse dekkene ser også ut til å ha en ugunstig gummiblanding for våre forhold, sier Vist.

Ifølge inspektøren brukes slike dekk fordi vogntogeierne sparer penger.

– Disse sjåførene kjører mest på det europeiske kontinentet. Kanskje er de innom Norge en gang innimellom, og kjøper ikke nye dekk bare for en og annen tur.

Sjåførens ansvar

Steinar Vist sier det er sjåførenes ansvar å sørge for at bilen har forsvarlige dekk.

– Det er jo ikke slik at det er ulovlig å ta seg inn i Norge på sommerdekk, sier inspektøren.

Han er jevnlig ute på kontroller og stopper nesten daglig større, utenlandske kjøretøy.

Problemet er ikke blitt bedre med åra. De utenlandske vogntogsjåførene har ikke lært hvordan de skal håndtere den norske vinteren, sier han.

– Med slike dekk og vinterføre er kjetting eneste mulighet.

Full stopp to ganger

Den bulgarske trailersjåføren skapte problemer for trafikken på E6 i flere timer søndag kveld.

Første gang han kjørte seg fast var i 15-tida, i en bakke på E6 ved Sæterhaugen i Grong kommune. Bare noen få kilometer senere satte han seg fast igjen. Denne gangen på tvers ved Brekkvasselv i Namsskogan kommune.

Steinar Vist er ikke i tvil om at den bulgarske traileren ville ha blitt stoppa i en eventuell kontroll.

– Føreren ville ikke fått kjøre videre uten kjetting, sier han.

Vogntog med glatte dekkk

Her sperrer vogntoget E6 i Namskogan.

Foto: Geir Ove Lindsetmo