Ofotbanen sliter for tiden tungt. 80 prosent av godstransporten har gått tapt etter at krangelen med Autolink førte til at Ofotbanen nektet å kjøre biltog.
Nå kjører Ofotbanen bare enkelte chartertog og et daglig persontog mellom Oslo og Stockholm.
Røde tall hele veien
Det var det store prestisjeprosjektet i Narvik som i 2001 ble registrert i Brønnøysundsregisteret. Ideen var glimrende, gjennom toglinja til Sverige kunne Ofotbanen AS frakte gods og folk til hele verden. Ofotbanen var Norges første private initiativ til kommersiell jernbanedrift, uavhengig av NSB-konsernet.
Men det gikk ikke på skinner. Ofotbanen startet opp med brukte, gamle tog fra Sveriges Jernväger, og slet allerede i begynnelsen med å betale regningene.
Regnskapene har stort sett vist røde tall, fra 2004-2006 på over 30 millioner kroner, og styremedlemmene har vært skiftet ut flere ganger.
En reddende kranglefant?
For over et år siden kom selskapet Autolink inn som reddende engel. Norges største bilfrakteselskap kom med en storkontrakt på frakt av over 600 biltog i året
I april i år startet Ofotbanen Unionsekspressen. Storbytoget fra Oslo til Stockholm skulle bli selve flagglinjen.
Samtidig startet krangelen med Autolink, som gikk bak ryggen på Ofotbanen og startet sitt eget togselskap. Etter den tid har partene kranglet i Tingretten om tog, togradioer og lokomotivførere. Autolink saksøkte Ofotbanen etter at selskapet kjøpte flere lokomotiver fra jernbaneselskapet, der Ofotbanen fjernet togradioene i lokomotivene, slik at de ikke kunne kjøres.
Men i Tingretten tapte Autolink og ble nærmest kalt illojal av retten fordi de hadde startet sitt eget togselskap og rekruttert lokomotivførere fra Ofotbanen.
- Vi er ikke konkurs
- Vi var helt nødt til å vurdere alternative løsninger i tilfelle Ofotbanen skulle gå konkurs, sa administrerende direktør Lars Olsen i Autolink AS til for en uke siden.
- At vi holder på å gå konkurs er helt feil, svarte Terje Østensen, administrerende direktør i Ofotbanen.
Da nektet han at selskapet var bankerott. Men Ofotbanen har selv skrevet brev til leverandørene at de ikke klarer å betale regningene sine og sliter med likviditeten. Ei kredittvurdering fra Lindorf viser en halv million i ubetalte regninger
Sikkerhetsproblem?
Jernbanetilsynet har nå skrevet brev fordi de er bekymret for økonomien i selskapet. Tilsynet har bedt Ofotbanen redegjøre for økonomien, etter flere bekymringsmeldinger, blant annet det svenske jernbanetilsynet.
- Dersom de ikke tilfredsstiller kriteriene for å beholde lisensen står de i fare for å miste den, sier direktør Erik Johnsen i Jernbanetilsynet.
- Mister de lisensen, får de ikke lov til å kjøre tog lenger.
Dårlig økonomi kan få selskapet til å fire på sikkerheten frykter tilsynet, som også er redd for at det kan bli et dårlig arbeidsmiljø blant de ansatte.
- Nå forventer vi at selskapet dokumenterer ovenfor oss at de har en god økonomi og en handlefrihet som gjør at de kan ta sikkerheten på banen på alvor, sier Johnsen.
Ofotbanen har også tidligere har vært i tilsynets søkelys.
Ingen avsporing - enda
Terje Østensen har hatt en utrolig overlevelsesevne som sjef i selskapet. Han har vært kippet ut, men kom inn igjen og nå er han administrerende direktør i selskapet.
Selskapet er ikke slått konkurs eller blitt slått konkurs og har tidligere klart seg gjennom flere økonomiske runddanser. Om flagglinjen i Narvik også klarer seg denne gangen, vil tiden vise.
Ingen i Ofotbanen ønsker å kommentere denne saken.