Flere av partiene vil satse på de nye mediene for å kapre nye velgere.
Verken 2005-valget eller 2007-valget ble noe gjennombrudd for nye medier.
I år kan det blir avgjerende, seier fylkessekretær i Arbeidarpartiet Egil Ekhaugen.
- Det blir et svært jevnt og spennende valg der marginene blir små, og da kan årets valgkamp bli den valgkampen som utløser de marginene som skal til for at man oppnår det valgresultatet man ønsker, sier Ekhaugen.
Full satsing
Det er Barack Obamas sier i det amerikanske presidentvalget som gjør at norske politikere har fått øynene opp for bruken av Facebook, blogger og andre nettmedier som politisk arena.
Fremskrittspartiet vil satse målbevisst inn mot høstens stortingsvalg. Toppkandidat Harald Nesvik håper partiet vil kapre velgere som er vanskelige å nå.
- Det er personer som ikke går på folkemøter eller partimøter. Det er personer som bare leser nettaviser. De har spørsmål som de vil ha raskt svar på. Det er disse vi håper å nå, sier Nesvik.
Mye å lære
Men partiene har mye å gå på og mye å lære, mener kommunikasjonsrådgiver Anette Bonnevie Wollebæk i I&M Kommunikasjon. Hun er ikke imponert over politikerne.
- De fleste lokale politikerne er ikke på Facebook. Jens Stoltenberg er den sentrale politikeren som har flest "followers", over 19.000. Men går du inn og ser så er det ikke mye action, sier Wollebæk.
- Vær aktiv
Det er ikke nok å være på Facebook, du må være aktiv, sier FrP sin toppkandidat Harald Nesvik. Og det er en utfordring.
- Du må legge opp dagen på en annen måte. Du må planlegge og du må følge nøye med. Her må man ikke bli tatt med buksene nede fordi det ligger ute ting som ikke skal ligge der, sier Nesvik.