Hopp til innhold

Bryter egne frister stadig oftere

For et halvt år siden lovet NAV å rydde opp i sine egne saksbehandlingstider. Siden den gang har saker som bryter NAVs egne tidsfrister, bare økt.

Barnebidrag
Foto: /colourbox.com / /colourbox.com

Statssekretær Laila Gustavsen sa i juli i fjor at de forventet en nedgang i saksbehandlingstiden og bevilget 40 millioner kroner. I tillegg vedtok Stortinget å bevilge ytterligere 60 millioner senere på høsten.

- Det tar for lang tid

- Særlig uførepensjon og barnebidrag tar det for lang tid å få ut, og det er vi ikke tilfreds med, sa hun den gang.

Nå, et halvt år og 200 millioner kroner senere, viser NAVs egne tall at de fortsatt bruker dobbelt så lang tid på å behandle barnebidragssaker. Og personer NRK har vært i kontakt med kan fortelle om enda lenger saksbehandlingstid.

Les også: - Hjelpeløs i møte med NAV

Også når det gjelder uførepensjon, må NAV-brukere belage seg på lang venting før søknaden blir behandlet. NAV har selv satt fire måneder som tidsfrist, men brukte i fjor i snitt over et halvt år.

Til tross for at NAV fikk inn 100.000 færre saker i november enn i juni i fjor, økte antall saker som det ikke ble gitt et svar på innen den tidsfristen NAV har satt for seg selv, med over 2000.

- Nei, vi er ikke fornøyd med at saksbehandlingstiden ikke går ned. Vi har bevilget 100 millioner på årets budsjett, og regner med at dette vil få ned antall saker. Pengene er øremerket og skal gå til saksbehandling, sier Gustavsen i dag.

Les også: NAV må betale 100 millioner

Ikke fornøyd

Hun er fortsatt ikke fornøyd med saksbehandlingstiden når det gjelder barnebidrag og uførepensjon. Og hun får støtte fra direktøren i Arbeids- og velferdsdirektoratet, Yngvar Åsholt.

- Vi er ikke fornøyd med at vi har så mange saker som ikke er behandlet. Vi setter nå inn tiltak i Oslo og Hordaland for å få ned saksbehandlingstiden ved å flytte kapasitet fra andre fylker for å få unna saker, sier Åsholt.

Roper varsku

På tross av at regjeringen bevilget midler til 320 ekstrastillinger, kom det i forrige uke frem at flere NAV-kontorer må kutte i bemanningen. Flere tillitsvalgte roper nå et varsku på vegne av brukerne.

Les også: - Vi greier ikke mer

- Vi er opptatt av god service. Pengene som er bevilget skal få unna køen og vi ser at den dugnaden som er satt i gang hjelper, sier Gustavsen.

NAVs saksproduksjon

Periode

Antall søknader

Saker som bryter NAVs tidsfrister

Mai

389.685

15.063

Juni

405.494

16.042

Juli

341.166

18.902

August

296.633

20.062

September

375.996

19.602

Oktober

389.408

18.423

November

307.697

18.126

Desember

254.013

20.152

Februar

253.149

17.081

AKTUELT NÅ