- Hjelpeløs i møte med NAV

En enkel rutinesak som bare skulle ta tre uker, endte med en frustrerende fem måneder lang saksbehandlingspingpong mellom tre forskjellige NAV-enheter for den tidligere salgs- og innkjøpsdirektøren.

Bent Hjertøy sammen med sin datter.

Bent Hjertøy måtte selv troppe opp på NAV-kontoret og forlange at de behandlet søknaden hans.

Foto: Privat

For etter at arbeids- og inkluderings departementet har bevilget 140 millioner kroner for å få ned saksbehandlingstidene det siste halve året, har lite skjedd.

NAVs egne tall viser nemlig at de fortsatt bruker dobbelt så lang tid på å behandle barnebidragssaker.

Les også: Bryter egne frister stadig oftere

- NAV sa det ville ta tre uker

Da Bent Hjertøy, tidligere salgs- og innkjøpsdirektør ved Smart Club, mistet jobben 1. oktober i fjor, kontaktet han NAV for å få nedsatt barnebidraget til sin seks år gamle datter.

Siden inntekten ble mindre, hadde han heller ingen mulighet til å betale fullt bidrag under selve behandlingstiden. Han måtte derfor også søke om en utsettelse for å få senket kravet. Det som da oppstod, var nærmest komisk, ifølge Hjertøy.

- Jeg hadde alle papirene i orden og møtte opp i god tid før 1. oktober og fikk bekreftelse fra det lokale NAV-kontoret på Lørenskog om at dette ville være en rutinesak som ville ta rundt tre uker å behandle, sier Hjertøy.

Men så enkelt skulle det ikke være.

- NAV Lokalt mente at det var NAV Innkrevning som skulle ha søknaden, og NAV Innkrevning mente at de kun kunne handle etter instruks fra NAV Lokalt, sier en oppgitt Hjerøy.

- Jeg tror jeg var på telefon til NAV Innkrevning 6-7 ganger og ble til slutt fortalt at min søknad ikke var dokumentert godt nok, og at jeg hadde for høye strømutgifter og dermed levde litt råflott.

- Føles veldig nytteløst

Og slik fortsatte han som en kasteball i NAV-systemet helt til han flere ganger troppet opp på det lokale kontoret og forlangte at saken skulle bli behandlet.

- Da hadde jeg en samlet bidragsgjeld på over 20.000 kroner, forteller Hjertøy.

Fem måneder etter Hjertøy først tok kontakt med NAV, fikk han behandlet det de selv definerte som en rutinesak om redusert barnebidrag.

- I en slik sak føler man seg veldig liten og hjelpeløs, for det hele føles bare veldig nytteløst.

NAV
Foto: Else Jorunn Saga / NRK

Snart ett år uten svar

Det er en følelse som også firebarnsfar Dag Digernes kjenner seg igjen i.

Han søkte om å få fastsatt barnebidraget av NAV i Rogaland 1. mars i fjor. Både han og barnas mor jobber i det offentlige, og det skulle dermed være en grei sak å finne lønnen deres og gjøre de riktige beregningene.

Men først etter nesten åtte måneder kom det en avgjørelse - som til alt overmål bygget på gal utregnelse. NAV innså feilen og opphevet vedtaket. Og ennå har det ikke kommet noe nytt vedtak, nesten ett år etter at Digernes kontaktet NAV.

- Det er utrolig slitsomt å ikke få svar. Dette er jo en ytelse du ber om fordi den skal dempe en konflikt, men når man må vente i evigheter på et vedtak, er det det motsatte som skjer, sier Digernes til Nrk.no.

- Skikkelig ubehagelig

NAV skulle dessuten ha krevd inn bidrag fra mai i fjor, noe som innebærer at Digernes - når et vedtak blir fattet- også må etterbetale bidrag for de tidligere månedene.

- Det er særlig tungt å ikke vite hvor mye jeg må betale. Så jeg sitter og sparer, jeg nå. Det er rett og slett skikkelig ubehagelig, sier Digernes, som er far til fire barn på 7, 14, 16 og 18 år.

- Dette er en sterk opplevelse av å føle en avmakt mot et sterkt byråkrati, og det oppleves tøft. På bakgrunn av det jeg har opplevd med NAV, har jeg all grunn til å være bekymret for det de måtte bestemme fremover.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger