Hopp til innhold

Stort behov for flere lærere

Trenger 10 000 nye lærere, fikk 8 i fjor.

Elever ved Musken skole

Illustrasjonsbilde

Foto: Harrieth Aira / NRK

Fra i fjor til i år er det blitt 8 flere undervisningsårsverk i offentlig norsk grunnskole. Ikke 8000 - ikke 800 eller 80, men 8.

Det har blitt litt færre elever og litt færre skoler, men det har også blitt flere undervisningstimer for de lærerne som faktisk bemanner alle landets klasserom.

- De faktiske tallene viser at det ikke er noen økning i det hele tatt i antall lærere i de kommunale grunnskolene, sier Anne Berit Kavli avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.

Video nsps_upload_2009_2_2_7_37_49_784.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Lovte flere

Null økning i antall lærere i skolen er stikk i strid med det den rød-grønne regjeringa lovte da den inntok kontorene og skrev Soria Moria-erklæringa. Da ble det lovt flere lærere inn i skolen:

"Regjeringen vil prioritere økt lærertetthet [..] Økt lærertetthet skal gi rom for
bedre oppfølging av den enkelte elev, og ingen kontaktlærer skal ha ansvar for mer enn 15 elever."

(Sitat fra Soria Moria-erklæringen)

Les selv i erklæringen: Direkte til kapittel om skole

Men tallene NRK har hentet ut fra skolesektorens eget statistikksystem viser noe helt annet. I Grunnskolens informasjonssystemer (GSI) rapporterer alle skoler inn sin ressursbruk, og tallene for fjoråret viser en praktisk talt stillstand i antall lærerårsverk.

Skuffet

Helga Hjetland

Helga Hjetland, leder i Utdanningsforbundet

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Utviklinga skuffer Helga Hjetland. Hun leder lærernes fagforening, Utdanningsforbundet, og skulle gjerne sett at regjeringa klarte å gjennomføre løftet.

- Vi har altså ikke fått flere lærere tilsatt i denne regjeringsperioden. Få lærere fører til et dårligere læringsmiljø for elevene, og gir ikke den gode skolen vi alle ønsker å skape, sier Hjetland.

Utfordring for kommunene

Hjetland påpeker derimot at regjeringa ikke har skylden alene. Dette fordi det i fjor høst ble bevilget penger til 1600 nye lærere i grunnskolene, uten at det har vist seg i antall lærerårsverk.

- Regjeringa bevilget faktisk penger til 1600 nye lærerårsverk blant annet knyttet opp mot det økte antallet undervisningstimer for de minste elevene. Kommunene som skal utføre jobben har derimot ikke klart å få inn flere enn 8, sier Hjetland og retter en pekefinger til landets kommuner.

Lederen i Utdanningsforbundet mener at det er et klart eksempel på at kommunene ikke gjør jobben sin, og skremmer med å ta fram pisken.

- At de ikke gjør jobben sin viser at vi må ha sterkere styring med kommunepolitikerne enn vi har hatt.

Utdanner flere

Tora Aasland

Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland (SV)

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Statsråd for høyere utdanning Tora Aasland (SV) mener det er grenser for hvor mye regjeringa kan diktere kommunene som har ansvaret for skolene, men hun vil likevel utdanne flere.

- Det som er bra derimot er at det er blitt flere lærere pr. elev, sier statsråden.

Men er du fornøyd med at det bare har blitt 8 nye lærerstillinger det siste året?

- Dette er ikke det helt endelige tallet, men ja det er lite uansett. Det burde vært mange flere, innrømmer Aasland.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger