Hopp til innhold

Vi er hensynsløse i trafikken

Vi er blitt mer hensynsløse når vi setter oss i bilen. Vi kjører fortere og mer agressivt enn tidligere og overtredelsene blir grovere og farligere, slår UP fast.

Farlig forbikjøring ved Alvdal
Foto: Politiet

Grovere og farligere overtredelser

Ole Høiby er distriktssjef i UP i Follo. Han har sett klare tendenser de siste årene på at folk har endret adferd til det verre i trafikken.

- Siden 2003 så har utrykningspolitiet hatt en økning med ca 50 % i antall beslaglagte førerkort for grove overtredelser. I tillegg er overtredelsene som det er inndratt førerkort for grovere og farligere, med enda høyere hastigheter og aggressiv kjøring enn de var tidligere.

Ole Høiby

Ole Høiby.

Foto: Mina Ghabel / NRK

Også forsikringsselskapene opplever at folk stadig oftere bryter reglene.

- Egoistiske og hensynsløse

Kurt Undereid er fagsjef i forsikringsselskapet If. Han sier at skademeldingene selskapet mottar viser at flere og flere ulykker skyldes brudd på trafikkreglene.

Undereid tror at farten har blitt større fordi folk har fått bedre økonomi. Folk har investert i noen gromme kjøretøy med store moter. Samtidig har folk blitt mer egoistiske og hensynsløse, sier han til NRK.

- Folk har åpenbart blitt mer egoistiske i trafikken nå enn for bare noen få år siden. Noen har kommet over i det man kan kalle et hensynsløst nivå. Dessuten har vi en del bilister som har lagt til seg uvaner som vi ikke ser i Sverige og Danmark.

- Muligheter til å dra på

Han nevner som eksempler at folk nesten aldri blinker seg ut av en rundkjøring, eller viser at de har tenkt å skifte fil. Folk har også veldig dårlig tid, og skal fram uansett. Mange ulykker kommer som en følge av farlige forbikjøringer

- Vi ser jo at bilene får større og større motorer. De har mye større akselerasjon enn bare for noen få år siden. Det gir muligheter til å dra på. Så i dag holder det ikke å holde 90 i 80-sonen. Du blir forbikjørt av veldig mange, selv om du selv faktisk bryter fartsgrensen, sier Undereid til NRK.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger