Hopp til innhold

Volkswagen vil ikke kompensere for utslippsjuks i Europa

Volkswagen sier det er ingen grunn til at bileiere i Europa skal få samme kompensasjon som de amerikanske bileierne får etter utslippsjukset. Volkswagen avviser dermed et krav fra EU sin industrikommisjonær.

Porsche Cayenne

FIKSER JUKSEBILAR: I år starter arbeidet med å reparere Volkswagen-bilene i Norge som er rammet av juks med CO₂-utslipp.

Foto: JOHN MACDOUGALL / Afp

Den tyske bilprodusenten sier de er villig til å betale erstatning i Nord-Amerika fordi de der enda ikke er blitt enige med de lokale myndighetene hvordan de skal reparere de berørte bilene, skriver nyhetsbyrået Reuters. Dermed må kundene der vente lengre på en løsning enn andre steder.

Det var i september i fjor at VW innrømmet at de hadde jukset i amerikanske miljøtester ved hjelp av en programvare for å maskere NOX-utslipp. Utslipp som kan forårsake eller forverre luftveissykdommer.

11 millioner biler verden over kan ha fått installert programvaren, inkludert 8,5 millioner biler i Europa.

1 000 dollar i kompensasjon

I USA har VW lovet en kompensasjon på 1 000 dollar dvs. 8810 kroner til titusenvis av bileiere som er rammet av juks på bilen.

Forrige uke kontaktet EUs industrikommisjonær Elżbieta Bieńkowska VW sin konsernsjef Matthias Mueller å ba om at han vurderte kompensasjon for de berørte VW bileierne i Europa.

– I Europa konsentrerer vi oss om reparasjoner og service prosessen, sa VW i en uttalelse etter møte mellom Mueller og Bienkowska i Brussel.

– Situasjonen i USA og Canada kan ikke automatisk sammenlignes med andre markeder i verden, sier VW. Derfor kan vi ikke bare videreføre kompensasjonsordningen over alt.

Europeiske kunder må også kompenseres

EU-kommisjonen sa i en egen uttalelse etter møtet at kommissær Bienkowska vil invitere VW til et nytt møte for nok en gang å vurdere måter å kompensere forbrukerne på.

Bienkowska mener EU-forbrukerne bør behandles på samme måte som amerikanske kunder.

Norske kunder blir ivaretatt mener VW

Informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS, selskapet som er ansvarlig for import av Volkswagen-kjøretøy til Norge, skriver i en mail til NRK at:

– I Europa har man helt andre tekniske løsninger tilgjengelig enn hva man har i det amerikanske markedet, blant annet på grunn av ulikheter i utslippslovverket knyttet til NOx og CO₂ sier Svanes.

Hun forklarer at Volkswagen-konsernet har fått godkjent tekniske løsninger innen EU som effektivt og relativt enkelt gjør at bilene skal etterleve utslippskrav, uten at det påvirker bilens øvrige egenskaper.

– Vi er komfortable med hvordan dette skal løses i Europa, så får andre svare på løsningene man ser for seg i USA sier Svanes.

AKTUELT NÅ