Berlevåg i Øst-Finnmark er det eneste stedet i landet det produseres grønn hydrogen. Bare noen mil unna står Vadsø-ordfører Wenche Pedersen og ser på muligheten til å utnytte denne miljøvennlige energibæreren.
– Vi er veldig opptatt av å få tatt i bruk hydrogenet som produseres i Berlevåg, sier Wenche Pedersen, som også er leder for Øst-Finnmark regionråd.
Håpet er at hydrogensatsingen i Berlevåg skal bli et industrieventyr som gir ringvirkninger i hele regionen.
Som en start vil ordførerne i Berlevåg, Tana, Sør-Varanger og Vadsø være med å skape et lokalt marked for grønn hydrogen.
– I samarbeid med i Øst-Finnmark regionråd og fylkeskommunen søker vi om penger for å få kjøpt oss hydrogenbiler. I tillegg må vi ha fyllestasjoner i alle kommunene, sier Pedersen.
Planen er å bruke hydrogenbilene som tjenestebiler i hjemmesykepleien og andre funksjoner i kommunene.
Tror hydrogenbiler har en framtid i Finnmark
Det er Varanger kraft som tester ut hydrogenproduksjon i Berlevåg. Strømmen hentes fra det lokale vindkraftverket på Raggovidda, et av Europas mest vindutsatte områder.
Går alt etter planen skal en liten hydrogenfabrikk bli til et storskala-anlegg i år 2024.
Mange spår at det store markedet for hydrogen blir brukt i tungtransport og på skip. Berlevåg-ordfører Rolf Laupstad tror likevel hydrogenbiler har en framtid i Finnmark.
– Det vi gjør nå er en start. Hydrogenbilen er miljøvennlige, i tillegg har den lengre rekkevidde og de tåler kulde bedre en batteribilene.
– Hydrogenbilen passer derfor utmerket i de lange vintermånedene på Varangerhalvøya, sier Rolf Laupstad.
– Fantastisk at eierne våre viser vei
Stein Mathisen i Varanger kraft sier de setter stor pris på ønsket fra kommunene om å ta i bruk hydrogen som produseres på fabrikken i Berlevåg.
– Vi synes det er fantastisk at våre eiere går foran og viser vei for en mulig utvikling av verdikjede innenfor hydrogen.
Kraftselskapet jobber nå med å finne en måte å levere hydrogenet til framtidige kunder.
Mangler fyllestasjoner for hydrogenbiler
Mens salget av hydrogenbiler tar seg opp i Europa, skjer ikke det samme i Norge.
Hybil som er interesseorganisasjonen for hydrogenbileiere, viser til en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogenbiler i Europa.
I Norge er det foreløpig bare tre fyllestasjoner for hydrogenbiler i hele landet.
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum, tror dårlig utbygd infrastruktur gjør at nordmenn ikke våger å satse på hydrogenbil.
– I Tyskland har de over hundre stasjoner, og de neste to årene skal de bygge fire hundre. Det gjør det lettere å bruke hydrogenbilen.
Wilhelmsen er derfor er imponert over initiativet fra kommunene i Finnmark.
– Skal vi lykkes med å rulle ut hydrogen i det norske samfunnet er vi helt avhengig av å ta det i bruk.
Haster med å komme i gang
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sier at dersom Norge skal være med å utvikle en hydrogenindustri haster med å komme i gang med både produksjon og utbygging av infrastruktur.
– I EU foreslår de nå en minsteavstand mellom hydrogenstasjonene på maksimalt 15 mil på hovedfartsårene.
– Blir dette gjennomført må Norge følge opp. Arbeidet som skjer i Berlevåg og Øst-Finnmark er derfor velkomment, så vi kommer i gang.
– Gøy at det mest framtidsrettede skjer lengst nord i landet
Klima og miljøminister Espen Bart Eide sier bruk av hydrogen som energibærer blir viktig for at Norge skal klare målet om en nullutslippsframtida.
– Regjeringen vil derfor bidra for å få bygge opp en sammenhengende verdikjede innen hydrogen der produksjon, distribusjon og bruk utvikles parallelt.
Eide sier han derfor har stor tro på hydrogenproduksjon med strøm fra vindmøller som Varanger kraft prøver ut i Berlevåg.
– Det er veldig gøy at det er lengst nord i landet at det mest framtidsrettede i Norge skjer. Derfor er jeg ekstra interessert i å bidra til at det lykkes.
Espen Bart Eide berømmer satsingen kommunene i Finnmark nå gjør for å prøve ut hydrogenbiler lokalt, men tror likevel det store markedet vil være innenfor tungtransport.
– Det er spennende at det eksperimenteres med hydrogenbiler der man opplever at det kan være et bedre alternativ enn biler som går på batteri.