Hopp til innhold

Vil fjerne eller ta betalt for p-plassene på jobben

– Ta betalt for parkeringsplassene på jobben, eller fjern plassene helt. Det er rådet fra trafikkforskere, som vil ha drastiske tiltak for å få folk til å la bilen stå hjemme.

Parkeringsplassen ved Universitetet i Agder

– Ta betalt for parkeringen og få de ansatte til å reise kollektivt, er oppfordringen fra trafikkforskerene.

Foto: Per-Kåre Sandbakk/NRK

Det er Urbanet Analyse som har undersøkt hva parkeringsplassene betyr for bilkjøring i byene våre. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, og konklusjonen er ikke til å ta feil av.

Skal, skal ikke

Ingunn Opheim Ellis

– Skal vi redusere trafikken i byene, må vi gjøre noe med parkeringsmulighetene, sier trafikkforsker Ingunn Opheim Ellis

Foto: Urbanet Analyse

– Du kjører som regel til jobb hvis du kan parkere gratis hos arbeidsgiveren eller har få problemer med å finne et sted der du kan sette fra deg bilen, sier trafikkforsker Ingunn Opheim Ellis.

– Må du derimot betale for å parkere på jobben eller bruke mye tid på å finne en parkeringsplass, velger de fleste å reise kollektivt, legger hun til.

Gratis for 7 av 10

I de 10 største byområdene i Norge har i gjennomsnitt sju av ti yrkesaktive gratis parkering på jobben. Nesten alle benytter seg av denne muligheten, mens bare 16 prosent reiser kollektivt. Der de ansatte ikke har noen parkeringsmuligheter på jobben, velger halvparten å reise kollektivt. 14 prosent velger fortsatt bilen, viser undersøkelsen.

Kollektivutbygging

Vi blir stadig flere. Og bilene i byene våre stanger mot en smertegrense. I framtiden må vi derfor først og fremst gå, sykle og reise kollektivt, har Stortinget bestemt.

Inger Elisabeth Sagedal

Elisabeth Sagedal i NAF ønsker forslaget velkommen.

Foto: Erik Norrud / NAF

– Men skal vi redusere trafikken i byene, må vi altså gjøre noe med parkeringsmulighetene, sier Opheim Ellis, som understreker hvor viktig det er å bygge ut kollektivtilbudet samtidig som parkeringsplassene fjernes.

– Et godt kollektivtilbud er for øvrig ikke nok hvis det fortsatt er mange parkeringsplasser. Gammel vane er vond å vende. Også for bilister, sier hun.

Innfartsparkeringer

I Norges Automobil-Forbund hilser de forslaget fra forslaget velkommen hvis det blir fulgt opp med gode alternativer.

– Færre parkeringsplasser vil være et effektivt tiltak. Bilen er jo ikke det beste å sette seg inn i når du skal til byen, medgir kommunikasjonssjef Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun slår nå et slag for flere innfartsparkeringer inn til byene våre.

– Der kan folk sette fra seg bilen når de skal på jobb, og derfra kan de reise kollektivt. Det viktigste for oss er at kollektivtilbudet er så godt at alle kommer seg greit og effektivt på jobb, sier Sagedal.

AKTUELT NÅ