I tillegg til dårlig luftkvalitet og for høyt vannforbruk, sliter Oslo også med sprengt rensekapasitet for kloakk og dårlige kår for syklister, skriver Dagsavisen.
- Les også:
Likevel har juryen i konkurransen European Green Capital, som arrangeres av EU, rangert Oslo som beste by av de fem kandidatene som har nådd finalen.
– Noe av grunnen til at vi har søkt om å få bli europeisk miljøhovedstad i 2016, er at vi ønsker å pushe oss selv til å bli bedre, også på de områdene vi i dag ikke er så gode, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel, til avisen.
Om Oslo blir kåret til grønn hovedstad i Europa, blir bestemt i København tirsdag.
Foruten Oslo har tyske Essen, slovenske Ljubljana, nederlandske Nijmegen og svenske Umeå nådd finalen.
Toppkarakter overrasker
Dersom Oslo går av med seieren, sier Melby hun vil bruke det som en brekkstang til å få fattet viktige beslutninger, men også som en deadline for å få gjennomført ting.
Juryen gir Oslo full uttelling blant annet i kategorien «local transport». Forklaringen på det er ikke minst et godt kollektivtilbud som har ført til at bare 35 prosent av reisene nå gjennomføres med bil, mot 45 prosent i 2005.
Oslo blir også tildelt toppkarakteren 1 i kategorien luftkvalitet, noe som nok overrasker mange, ikke minst astmatikerne.
Så sent som i mars ble det kjent at ESA, EFTAs overvåkingsorgan, mente luftforurensningen i mange norske byer, deriblant Oslo, var farlig høy. Selv om det er blitt iverksatt tiltak, tror ikke ESA at forurensningsnivået i Oslo vil være nede på et akseptabelt nivå før i 2025, ifølge NTB.
Kategoriene hvor Oslo får dårligst uttelling i konkurransen, har med vann å gjøre. Blant annet er det slik at kapasiteten til Bekkelaget renseanlegg er sprengt. Det har ført til ulovlig høye utslipp av både nitrogen og fosfor. Fylkesmannen har truet med tvangsmulkt.