Hopp til innhold

Finansforbundet: – DNB og staten opptrer uansvarlig

DNB legger ned 59 filialer og sier opp 600 ansatte. Lederen i Finansforbundet mener banken, og staten som hovedaksjonær, burde håndtert dette bedre.

DNB og Pål Adrian Hellman

FEILGREP: Pål Adrian Hellman, leder av Finansforbundet, mener DNB svikter sin samfunnsoppgave ved å si opp 600 ansatte. Han tror heller ikke det er den mest lønnsomme løsningen på lang sikt.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix/Finansforbundet

Samtidig som arbeidsledigheten øker dramatisk, varsler DNB at de vil si opp 600 ansatte. Grunnen er at internett i stor grad har tatt over for bankens lokalfilial.

– Jeg hadde forventet mer av staten som eier, enn at de kun er ivrige på utbytte fra DNB, sier Pål Adrian Hellman, leder av Finansforbundet.

Næringsminister Monica Mæland

IKKE STATENS ANSVAR: Næringsminister Monica Mæland sier at det er styret i DNB som tar beslutningene om oppsigelser.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Staten eier 34 prosent av aksjene i DNB, og er dermed hovedaksjonær. Også det statseide Folketrygdfondet eier over 6 prosent av aksjene.

Næringsminister Monica Mæland skriver i en e-post til NRK at hun har forståelse for at situasjonen er vanskelig for dem som mister jobben, men hun mener dette ikke er statens ansvar.

– Jeg skjønner at folk stiller spørsmål ved statens rolle som eier i en sak som dette. Men det er bred politiske enighet om at det er styret som tar slike beslutninger, ikke Nærings- og fiskeridepartementet eller Stortinget, skriver Mæland.

– Samfunnsrollen gir DNB ansvar

Hellman mener at DNBs solide økonomi og samfunnsrolle, gjør at de har mulighet og ansvar for å nedbemanne saktere enn de nå varsler.

– Jeg forstår at ny teknologi fører til redusert behov for ansatte og lokalkontorer, men å si opp 600 ansatte så plutselig, er uansvarlig, sier Hellman.

Han legger til at han tror både DNB og staten gjør verdiøkning vanskelig for seg selv ved å si opp bankansatte, fordi de digitale løsningene ikke er gode nok enda.

– De har økonomi og tid til å vente, slik at det digitale kan utvikle seg hånd i hånd med tilbudet fra de ansatte. De har en mulighet til å skape verdier på en enda bedre måte enn det jeg kan se de gjør nå, sier Hellman.

Personlig kontakt over nettbank

Hellman er ikke i tvil om at personlig kontakt med bankens ansatte fortsatt er det beste for kundene.

– Hvis man bare skal bruke digitale løsninger, så er dette en satt meny. Du som kunde kan få større avkastning og bedre råd ved personlige møter, sier Hellman.

Trond Bentestuen, konserndirektør for kommunikasjon.

DIGITALISERING: Trond Bentestuen i DNB forteller at det er drastiske endringer i kundenes vaner som ligger til grunn for oppsigelsene.

Foto: DnB NOR

DNB svarer med at de fortsatt vil ha bankkontor i alle fylker, og at de fleste kundene vil ha mindre enn en halvtime å kjøre til nærmeste DNB-filial.

– I de situasjonene der kundene vil snakke med banken ansikt til ansikt, skal vi tilby riktig kompetanse og god rådgiving. Vi øker også bemanningen på kundesenteret, der alle som ønsker det får personlig betjening døgnet rundt, sier konserndirektør Trond Bentestuen til NTB.

AKTUELT NÅ