Hopp til innhold

– Unge sjåfører lar seg lett distrahere

Unge sjåfører er mer utsatt for trafikkulykker jo flere jevnaldrende passasjerer de har i bilen, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Unge sjåfører i Bø i Telemark

18-åringene NRK møter i Bø i Telemark innrømmer at det kan gå ganske vilt for seg av og til.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Rapporten viser også at selv en liten fartsøkning kan være svært farlig. I hver tredje dødsulykke er farten bare litt høyere enn fartsgrensa tillot – det er altså ikke bare ekstrem fart som tar liv.

I tillegg blir unge bilførere, oftere enn de sjøl er klar over, påvirket til å kjøre litt for fort.

Ingrid Heggebø Lutnæs

. Målet er nå unge, mannlige bilførere, sier leder for seksjon for trafikantadferd i Vegdirektoratet, Ingrid Heggebø Lutnæs.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Det tror jeg kan stemme, at ungdom ikke er helt klar over at de kjører litt fortere, og at litt fortere er mye farligere enn å holde fartsgrensen, sier leder for seksjon for trafikantadferd i Vegdirektoratet, Ingrid Heggebø Lutnæs.

Blir distrahert

I Bø i Telemark møter NRK 18 år gamle Martin Espedalen Syvertsen som er bilinteressert – som mange andre unge i kommunen.

Han forteller at det helst er i helgene at han har passasjerer i bilen.

– Det er som regel når jeg kjører frem og tilbake på fester, eller når jeg har sjåfør på bilen og drikker selv.

Hvordan blir du forstyrret?

– Det er når folk tar bilder med blitz og det lyser i hele bilen, og når folk slår i taket og rister i setet. Det er det som er mest irriterende, sier Syvertsen.

Når unge sjåfører har med seg andre unge i bilen, øker risikoen for trafikkulykker. Jo flere jevnaldrende passasjerer i bilen, jo større er risikoen for ulykker.

Ganske vilt

Også hans jevnaldrende kamerat, Thomas Myland, innrømmer at han kan bli distrahert av andre i bilen.

– Det hender folk kler seg nakne. Det blir litt vilt, ja, men sånn er det bare, sier Mydland.

Han og Syvertsen er midt i målgruppa for Vegvesenet og kampanjen som starter denne uka. Målet er nå unge, mannlige bilførere, sier Lutnæs.

– De blir lettere påvirket av andre rundt dem, medpassasjerer, og jo flere passasjerer de er i bilen, jo mer påvirket blir de til kjøre fortere, til å bli distrahert, til å holde fartsgrensene, sier Lutnes.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger