Beboerne på Grefsen og Kjelsås eldresenter har tilbud om trening under ledelse av en fysioterapeut. Treningen varer i en time, bare avbrutt av en par pauser for å drikke vann.

SE VIDEO: Kjelsås eldresenter har tilbud om trening under ledelse av en fysioterapeut. Treningen varer i en time, bare avbrutt av en par pauser for å drikke vann.

– Trening halverer fallrisiko

Eldre mennesker er svært utsatt for å falle, og det kan få alvorlige følger. Men trening av styrke og balanse kan halvere risikoen for å falle.

Anette Hylen Ranhoff, professor i geriatri ved Universitetet i Bergen og overlege ved Diakonhjemmet sykehus i Oslo, er opptatt av trening og annen fysisk aktivitet blant eldre.

Årsaken er at dette utsetter og forkorter den delen av livet der de eldre er hjelpetrengende.

– Ved systematisk å trene styrke og balanse i minst tolv uker kan man halvere risikoen for å falle. Man bygger opp muskelmasse og beina svikter ikke. Hvis man kommer ut av balanse , så tar en seg raskere inn igjen, sier Anette Hylen Ranhoff.

– Og dette kan altså selv en åttiåring trene seg opp til?

– Selv en åttiåring kan trene seg opp, det er ingen aldersgrense for effekten av trening.

(Saken fortsetter under bildet)

Anette Hylen, overlege ved Diakonhjemmet - BYGGER MUSKLER: – Ved systematisk å trene styrke og balanse i minst tolv uker kan man halvere risikoen for å falle. Man bygger opp muskelmasse og beina svikter ikke, sier professor og overlege Anette Hylen Ranoff. - Foto: Geirr Larsen / NRK

BYGGER MUSKLER: – Ved systematisk å trene styrke og balanse i minst tolv uker kan man halvere risikoen for å falle. Man bygger opp muskelmasse og beina svikter ikke, sier professor og overlege Anette Hylen Ranoff.

Foto: Geirr Larsen / NRK

Silkeføre på eldresenteret

På Grefsen og Kjelsås eldresenter i Oslo er seks eldre på trening under ledelse av fysioterapeut Tone Lystad fra Nordre Aker bydel.

– Se for dere at dere står på ski, det er silkeføre og nå tar dere dobbelttak, sier Lystad.

De eldre humrer og gjør som treneren sier.

– Så går dere ned i hockeystilling i nedoverbakken, fortsetter hun.

Treningen varer i en time, bare avbrutt av en par pauser for å drikke vann.

– Jeg synes det var hardt. Jeg kjenner at jeg har vært på trening, sier Olav Lihaug (94).

– Er det ikke det som er meningen?

– Jo, selvfølgelig, det er derfor man kommer. Og jeg vet jo at hvis jeg kommer gjennom det, så blir det bra.

(Saken fortsetter under bildet)

Olav Lihaug - MERKER DET PÅ KROPPEN: – Jeg kjenner at jeg har vært på trening, sier Olav Lihaug (94). - Foto: Geirr Larsen / NRK

MERKER DET PÅ KROPPEN: – Jeg kjenner at jeg har vært på trening, sier Olav Lihaug (94).

Foto: Geirr Larsen / NRK

Merker framgangen

86 år gamle Mimi Lønnum sier hun var ganske sporty og god i gym før i tiden, men nå må hun trene seg opp etter slag og ankelbrudd.

Mimi Lønnum - TRENER SEG OPP: 86 år gamle Mimi Lønnum trener seg opp etter slag og ankelbrudd, og merker forskjellen ved å trene.
- Foto: Geirr Larsen / NRK

TRENER SEG OPP: 86 år gamle Mimi Lønnum trener seg opp etter slag og ankelbrudd, og merker forskjellen ved å trene.

Foto: Geirr Larsen / NRK

– Jeg synes det er et fantastisk tilbud. Det tvinger meg til å trene opp muskler jeg ikke lenger husket at jeg har, og det er bra, sier hun.

Fysioterapeut Tone Lystad merker framgangen godt.

– Vi har testet deltakerne både før og etter treningsprogrammet. Treningen gir dem merkbart bedre styrke og balanse. De bruker for eksempel betrakelig kortere tid på å reise seg fra en stol, sette seg og reise seg igjen. Problemet er det er flere eldre som ønsker å være med på treningen enn det er plass til. Derfor må de som hovedregel slutte etter 12 uker, sier Lystad.

VIl ha mer tilrettelegging

Anette Hylen Ranhoff mener Norge bør gjøre mer for å tilby eldre tilrettelagt trening – spesielt fordi det blir stadig flere eldre her i landet.

– Effekten av trening er mye bedre enn effekten av mange av de tablettene folk tar for ulike lidelser, så dette er god, forebyggende medisin, sier hun.

Ranoff bruker en kjent alpinist som eksempel på hva en kan oppnå ved å trene.

– Se på lårmusklene til Aksel Lund Svindal. Han har en ekstrem muskelstyrke, og selv når han ligger helt, helt på innersida, så greier han å ta seg inn igjen. Og hvis vi overfører dette til de gamle, og de kanskje holder på å få overbalanse – så vil sterkere muskler hjelpe dem til å ta seg inn igjen, forklarer hun.

– Ved å bli vant til å bevege seg, så tør man mer og kjenner seg tryggere også utendørs, sier fysioterapeut Tone Lystad.

SKI-WORLD-AUT-DOWNHILL-TRAINING - LÅRMUSKLER: Aksel Lund Svindals styrke i lårene gjør at han klarer å ta seg inn igjen selv om han ligger helt på siden. - Foto: ALEXANDER KLEIN / Afp

LÅRMUSKLER: Aksel Lund Svindals styrke i lårene gjør at han klarer å ta seg inn igjen selv om han ligger helt på siden.

Foto: ALEXANDER KLEIN / Afp