Hopp til innhold

Dette mener Avinor-sjefen om flyplass i Rana

Avinor har invitert til møte om den nye lufthavnen i Rana. – En stor sjanse til å bygge noe spektakulært, sier Avinorsjefen.

Dag Falk-Petersen i Avinor om ny lufthavn i Rana

Intervjues av Frank Nygård rett før dialogmøtet.

Samferdselsdepartementet ga for drøyt to uker siden Avinor beskjed om å utarbeide konsesjonssøknad for ny lufthavn på Hauan i Rana. Flyplassen skal kunne ta ned store passasjerfly og vil bli Norges mest moderne regionale flyplass.

– Hvordan arkitektur skal avgjøres, hvem som skal være med i prosjektet og hvilke konsekvenser det får for de forskjellige kommunene skal vi diskutere i dag, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen til NRK.

Og hvis Stortinget bestemmer at flylassen skal bygges, kan det bli et spektakulært prosjekt.

– Da er det en fin sjanse for oss til å bygge noe som er spektakulært, men samtidig effektivt, sikkert og miljøvennlig. Det skal være et bygg med teknologi i verdensklassen, sier Falk-Petersen.

Kjærkomment møte

Ordfører i Rana, Kai Henriksen (H) er glad for at Avinor er raske med å starte arbeidet med en ny regional flyplass på Helgeland.

– Det er betryggende at Avinor er så raskt på banen. For meg betyr dette at de har lyst til å komme i gang. Det setter jeg pris på, sier Henriksen.

I tillegg til en rekke ordførere og andre representanter fra kommuner knyttet til Helgeland, stiller Nordland fylkeskommune ved Richard Dagsvik, Tove Mette Bjørkmo og Steinar Sæterdal.

Fra Avinor stiller Dag Falk-Petersen, Asbjørn Grebstad, Nic Nilsen, Finn Ove Hofstad og Bjørn Ivar Blix.

Totalt stiller cirka 30 deltakere til møtet i Mo i Rana. Departementet hadde ikke anledning til å stille.

(Artikkelen fortsetter under)

Avinor har invitert til møte om den nye lufthavnen i Rana. – En stor sjanse til å bygge noe spektakulært, sier Avinorsjefen.

Se hele innledningen til møtet her.

Usikkerhet rundt finansiering

Avinor skal betale for arbeidet med å planlegge den nye flyplassen. Hvem som skal ta regningen for flyplassen er fortsatt i det blå.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen har vært klar på at Polarsirkelen lufthavn må finansieres utenfor Avinor.

– Vi har ikke økonomiske rammer til et slikt prosjekt. Flyplassen er en samfunnsøkonomisk lønnsom løsning, men bedriftsøkonomisk svært ulønnsomt. Det blir opp til departementet og Stortinget å behandle saken videre når den tid kommer, sa han til NRK for to uker siden.

I forrige nasjonale transportplan ble det ikke bevilget en eneste krone til den foreslåtte flyplassen på Hauan i Rana.

Avinor skal ha sitt arbeid med konsesjonssøknaden ferdig neste høst.

Kan bli fjernstyrt fra større flyplass

Dersom flyplassen blir bygd, vil det bli en svært effektiv flyplass for passasjerene.

– Det skal bli enkelt å komme seg dit og reise derfra. Det skal bli enkle prosesser å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.

Så mye som mulig av tekniske løsninger skal fjernstyres fra andre steder. Avinor vil se på løsninger hvor tårnet, kontroll av innflyging, sikkerhetssjekken, og brøytebilene skal fjernstyres fra en større flyplass.

Departementet vil ha en 2200 meter lang rullebane som kan ta ned de største innenlandsflyene. Planleggingen skal være ferdig høsten 2015 og lufthavna vil bli Norges mest moderne, dersom ikke noe i utredningen tilsier at flyplassen ikke kan bygges likevel.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hva som vil skje med flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen. Det skal gjennomføres en ekstern analyse som ser på konsekvensene av en endring i lufthavnstrukturen på Helgeland.

Samferdselsdepartementet ga i dag Avinor beskjed om å starte planleggingen av en ny regional flyplass på Hauan i Mo i Rana. Flyplassen skal kunne ta ned store passasjerfly og vil bli norges mest moderne regionale flyplass.