Rapportene fra 2005 til 2012, som VG har fått innsyn i, avdekket at veiforholdene var en avgjørende faktor når 15 menneskeliv gikk tapt i 14 ulykker.
Etterlatte har imidlertid ikke fått se rapportene. De fleste vet ikke engang at dødsulykkene er blitt gransket. I 2010 mistet en mor og en datter livet da de kjørte på E6 i Grane kommune. Samme vei som også ble kalt «Blodveien».
– Det er veldig alvorlig at vegvesenet har gjort dette. Hadde dette kommet frem tidligere så kunne man ha presset frem en nødvendig forandring, sier ordføreren i Grane kommune, Bjørn Ivar Lamo.
- Les også:
Dødsfall på norske veier
Fra 2005 har Statens vegvesen gransket alle dødsfall på norske veier. Fem regionale ulykkesanalysegrupper (UAG) har ved hver eneste dødsulykke utarbeidet en omfattende rapport, en såkalt UAG-rapport, om hva som gjorde at liv gikk tapt.
Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier ulykkesrapportene ble holdt hemmelige for at de skulle bli mest mulig ærlige, men nå lover han mer åpenhet. Men ordføreren i Grane kommune mener at det virker lite gjennomtenkt.
– Jeg syns unnskyldningen er for dårlig. Det er viktig at man får frem årsakene til ulykkene. Spesielt hvis det veiene som er problemet. Da burde det være enda mer åpenhet siden det er av allmenn interesse, sier Lamo.
– Dette er med på å støtte under på at vi må forbedre veiene. Det er veldig frustrerende at de ikke har prioritert dette i det hele tatt, fortsetter han.
- Les også:
Vil offentliggjøre mer
Terje Moe Gustavsen sier han har forståelse for at de etterlatte ønsker å se rapportene, og opplyser at Statens vegvesen er inne i en prosess hvor de vil vurdere å gjøre rapportene mer tilgjengelige.
– Jeg regner med at vi kommer til en konklusjon der en vesentlig del av rapportene blir offentliggjort, sier Gustavsen.
Advokat og ekspert på erstatningsrett Øyvind Vidhammer mener veimyndighetene kan ha unndratt seg erstatningsansvar gjennom hemmeligholdet.
– I sakene der Statens vegvesen selv konkluderer med at veiforhold – i stor eller avgjørende grad – har vært medvirkende til en ulykke, så vil det offentlige fort ha et erstatningsansvar, sier advokaten til VG.
- Les også: