Hopp til innhold

– Optimisme for reiselivsnæringa i nord

Etter fjorårets turistsvikt i nord, ser årets sesong mye lysere ut. Godt vær og gunstig valutakurs er årsaken.

Arctic Race of Norway i Lofoten

GOD SOMMER I NORD: – Vi har hatt en fantastisk start på 2014, sier Geir Solheim, avdelingsdirektør for reiseliv Nord-Norge i Næringslivets Hovedorganisasjon. Han forteller at optimismen rår i Nord-Norge. Her fra Lofoten.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Geir Solheim

OPTIMISTISK: – Det er klart at et finvær på sommeren, slik som det nå har vært i hele Nord-Norge, er verdens beste markedsføring for landsdelen, sier Geir Solheim.

Foto: NHO

– Det er klart at finvær på sommeren, slik som det nå har vært i hele Nord-Norge, er verdens beste markedsføring for landsdelen, sier Geir Solheim, avdelingsdirektør for reiseliv Nord-Norge i Næringslivets Hovedorganisasjon.

I fjor opplevde Nordland besøkssvikt, med 100 000 færre gjestedøgn sammenlignet med fjoråret. Hele 20 prosent færre utlendinger ferierte i fylket i fjor sommer.

Men med godt vær og gunstig valutakurs ser alt mye lysere ut i år, forteller Solheim.

– Optimismen er upåklagelig. De fleste sier at fjoråret kanskje var det året hvor finanskrisen først traff Nord-Norge. Nå føler vi finanskrisen er delvis tilbakelagt i Europa. Valutaen er på vår side, og når været på toppen av det hele slår til med tropevarme blir det hele en fantastisk opplevelse for nordmenn og utlendinger på ferie i nord.

– Turistene stopper i Trøndelag ved dårlig vær

Solheim forteller at tallene for juni er enda ikke klare, men at både mai og juni har vært gode måneder for hele reiselivsbransjen.

– Vi har hatt en fantastisk start på 2014. Mai måned var en utrolig god måned for alle tre fylkene i Nord-Norge. Det var økning på både ferie/fritid, kurs/konferanse og yrkestrafikk.

Men mens Nordland generelt og Helgeland spesielt melder om en fantastisk god juni måned, er Finnmark litt mer avventende.

Er det for dårlig vær stopper mange rett og slett opp.

Geir Solheim / NHO

– Årsaken til det er at tyskerne tidligere har vært den største kundegruppen. De øker i resten av Norge, men ikke i Finnmark. På den annen side kommer stadig flere svensker, vi ser en økning i besøkende fra Italia og også fra Østen. På sikt er det nok bra at tyskerne ikke lenger dominerer, slik at vi har flere bein å stå på.

– Hvor viktig er været for turisten i nord?

– Jeg har opplevd mange regnfulle nordnorske somre, da vet vi at turistene stopper opp i Trøndelag og sjekker været. Er det for dårlig vær stopper mange rett og slett opp.

– Den beste markedsføringen vi kan ha for neste sommer er en fantastisk sommer i år. Det vet vi slår positivt ut neste år, når alle som har vært på besøk her kommer hjem og viser bilder av midnattssol og gode opplevelser.

– Har høye forventninger

Også den typiske turisten er i endring. Før dominerte den typiske bussturisten. Nå er turistene mer mangfoldig, sier Solheim.

– Bussen er enda grunnmuren for mye av belegget i Nord-Norge. Nå har vi mye bobilturister, campingturister, personer som kjører egen bil samt de som kommer med fly og leiebil. I tillegg så har vi et økende grad av sykkelturister. Det er et mye mer spennende reiseliv i dag enn for 10-20 år tilbake.

Utfordringene for reiselivsbransjen er at den norske krona ofte koster mye. Det betyr at turistene har høye forventninger til produktene de betaler for.

– Alt er dyrt i Norge, så for turisten må det være likhetstegn mellom pris og kvalitet. Det er nok en av de største utfordringene vi har. Gjestene er ute etter å oppleve det ekte av det nordnorske når han eller hun er på besøk i Nord-Norge, fastslår Solheim.

– Så vet vi at det er festivaler og aktiviteter som trekker folk ut av sommeren og inn i høsten. Så oppsummert tror jeg sommeren i år blir en utrolig god sommer, avslutter han.

– På vei tilbake

Elisabeth Dreyer

DRØMMESOMMER: – Mange velger Nord-Norge, sier reiselivssjef Elisabeth Dreyer.

Foto: Privat

Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Destination Lofoten, merker at det europeiske markedet er på vei tilbake.

– Men med det godværet vi har hatt i år har vi også en høy prosentandel norske gjester. Vi merker tydelig at når det er regn og kaldt, så bøyer mange av og drar til Sverige eller sørover istedet, sier hun.

Hun merker også at den typiske tyske turisten nå får selskap av andre reisende.

– Det er mindre fra det tyske markedet enn det vi har vært vant til. Så er det en del spanjoler, og veldig mange nederlendere. Det spanske markedet er ikke som det var før, men det er på vei opp igjen.

Hun kaller sommeren 2014 for en drømmesommer.

– Det er en stor tilstrømming av bobiler spesielt. Det ser vi på veiene, og det er ikke tvil om at med de temperaturene vi har hatt så er det veldig mange som velger Nord-Norge. Det ser lovende ut, avslutter hun.