Hopp til innhold

Trolltunga vist fram til 20 millioner japanere

Japansk disney-stemning på Trolltunga da to komikere skiftet om til Frost-utkledning på turen. Tv-team og komikere gjorde den 14 timers lange turen til turguiden helt spesiell.

Skjermdump japansk youtube

FROST: Her spiller japanerne inn en parodi på Disney-filmen Frost på veien til Trolltunga. Guiden var skeptisk til den japanske tv-stilen, men stilte likevel opp som guide for følget en hel dag.

Foto: Skjermdump

– De tok plutselig fram kostymene og drog på seg høge heler i snøen, og begynte å synge.

Sol Kvavik Idland fra Figgjo har jobbet som guide på turistmagneten Trolltunga i Odda i 3 år. Men turen 12. april er nok den mest spesielle så langt.

Japansk tv-shov til Trolltunga

FROST: Japanerne spilte inn en parodi på Disney-filmen Frost på veien til Trolltunga. Klær ble byttet og kostymer ble funnet fram i snøen.

Foto: Sol Kvavik Idland

Et tv-team skulle sende to komikere til fjells. Den japanske regissøren ville ha akkurat henne med som guide.

Men da sjefen hennes i Trolltunga Active, Jostein Soldal, spurte var hun veldig skeptisk.

– Jeg kjenner jo ikke den japanske tv-stilen, og særlig komediebiten er veldig annerledes, sier hun.

Her kan du se klippet fra det japanske programmet:

Brøt ut i Disney-sang

Kvavik Idland forteller at japanerne var veldig opptatt av at Norge er kjent for filmen Frost.

– Det var mye filming og styr. Jeg fikk først vite at vi bare skulle stoppe og filme litt her og der. Men jeg gikk jo egentlig med et kamera i fjeset hele dagen.

Ca. 15 minutter inn i YouTube-klippet begynner komikerne å kle seg ut som Elsa og Olaf i Disney-filmen Frost. Det kom overraskende på guiden.

Tv-team på tur til Trolltunga

14 TIMERS TUR: Tv-teamet og komikerne ble med på en 14 timers tur som startet allerede klokken 05 om morgenen.

Foto: Yngve Vestrheim

Japanske kjendiser

Programmet er som et reisebrev. De to komikerne kaller seg Adventure Boys.

Hele programmet var på to timer, der ulike folk reiser til ulike steder. 25 minutter av programmet er fra Trolltunga.

– De to mennene er store kjendiser i Japan, sier Soldal.

Ifølge Kvavik Idland ble det tidlig klart at de kom til å spille litt på flørting.

– Jobben min skulle være å pushe og motivere. Noe av det første de spurte om var om jeg hadde kjæreste og om jeg liker menn uten hår. Det var ganske morsomt, sier Kvavik Idland.

Enorm reklameeffekt

Trolltunga er en tur som har blitt veldig kjent i Asia.

4. mai gikk programmet på japansk TV skal ha hatt 20 millioner seere. Dette tror daglig leder i Trolltunga Active har stor betydning for besøkstallene fremover.

– Det er klar at så store seertall på et program som varer i 25 minutter betyr noe. Men hvor mye er vanskelig å si, forteller Soldal.

Gudie Trolltunga

GUIDE: Sol Kvavik Idland guidet tv-teamet til Trolltunga.

Foto: Sol Kvavik Idland / Privat

Han sier de guider mange, både sommer og vinter. Turister fra Sør-Korea, Japan og Kina er ofte ute etter å gå tur, og et slikt program er midt i blinken for dem.

Også guiden er spent på om årets turister har sett programmet og kanskje kjenner henne igjen.

– Ja, det blir spennende å se, sier Sol Kvavik Idland.

trolltunga

SKEPTISK: I hele 14 timer guidet Sol Kvavik Idland to japanske komikere og et tv-team på Trolltunga. Da hun først fikk forespørselen.

Foto: Yngve Vestrheim