– De tok plutselig fram kostymene og drog på seg høge heler i snøen, og begynte å synge.
Sol Kvavik Idland fra Figgjo har jobbet som guide på turistmagneten Trolltunga i Odda i 3 år. Men turen 12. april er nok den mest spesielle så langt.
Et tv-team skulle sende to komikere til fjells. Den japanske regissøren ville ha akkurat henne med som guide.
Men da sjefen hennes i Trolltunga Active, Jostein Soldal, spurte var hun veldig skeptisk.
– Jeg kjenner jo ikke den japanske tv-stilen, og særlig komediebiten er veldig annerledes, sier hun.
Her kan du se klippet fra det japanske programmet:
Brøt ut i Disney-sang
Kvavik Idland forteller at japanerne var veldig opptatt av at Norge er kjent for filmen Frost.
– Det var mye filming og styr. Jeg fikk først vite at vi bare skulle stoppe og filme litt her og der. Men jeg gikk jo egentlig med et kamera i fjeset hele dagen.
Ca. 15 minutter inn i YouTube-klippet begynner komikerne å kle seg ut som Elsa og Olaf i Disney-filmen Frost. Det kom overraskende på guiden.
Japanske kjendiser
Programmet er som et reisebrev. De to komikerne kaller seg Adventure Boys.
Hele programmet var på to timer, der ulike folk reiser til ulike steder. 25 minutter av programmet er fra Trolltunga.
– De to mennene er store kjendiser i Japan, sier Soldal.
Ifølge Kvavik Idland ble det tidlig klart at de kom til å spille litt på flørting.
– Jobben min skulle være å pushe og motivere. Noe av det første de spurte om var om jeg hadde kjæreste og om jeg liker menn uten hår. Det var ganske morsomt, sier Kvavik Idland.
Enorm reklameeffekt
Trolltunga er en tur som har blitt veldig kjent i Asia.
4. mai gikk programmet på japansk TV skal ha hatt 20 millioner seere. Dette tror daglig leder i Trolltunga Active har stor betydning for besøkstallene fremover.
– Det er klar at så store seertall på et program som varer i 25 minutter betyr noe. Men hvor mye er vanskelig å si, forteller Soldal.
Han sier de guider mange, både sommer og vinter. Turister fra Sør-Korea, Japan og Kina er ofte ute etter å gå tur, og et slikt program er midt i blinken for dem.
Også guiden er spent på om årets turister har sett programmet og kanskje kjenner henne igjen.
– Ja, det blir spennende å se, sier Sol Kvavik Idland.