– Jeg vil si at dette er et lite steg for en mann, men et stort steg for menneskeheten, sier ordføreren i Odda, Roald Aga Haug.
Dette sa han i den første offisielle telefonsamtalen takk 1100 meter over havet, på Trolltunga.
I dag åpnet nemlig 4G telefondekning på den kjente turistattraksjonen, hvor dekningen ikke før har sluppet til.
Dekningen er et samarbeid mellom Statkraft, Telenor og Odda kommune.
– Det har vært en omfattende prosess, og fra første dialog i dette prosjektet, har det tatt neste fem år, sier Bjørn Amundsen i Telenor.
- Les også: – Turister går høgfjellsturen i skinnbukse og høge hælar
- Les også: Nå blir det dyrere å dra på Trolltunga
Utfordrende uten dekning
I fjor besøkte over 50.000 turister Trolltunga, og antall redningsaksjoner økte kraftig i 2015. Røde Kors måtte hente ned folk over 20 ganger, og oppdragene har vært ekstra utfordrende uten mobildekning.
– Ja, dette er veldig viktig. Det valfarter veldig mange folk til Trolltunga, og det kommer til å øke i årene framover. Vi ser derfor for oss at vi bør ha en mye bedre beredskap enn det vi har i dag, sier Haug.
- Les også: To turister savnet på Trolltunga
- Les også: Fire turister er reddet ned fra Trolltunga
– Tidligere fikk vi ikke helt kontroll på dem som meldte seg i nød, men nå vil vi få kontroll på de mye tidligere, både hvor de er og hva som feiler de, sier områdeleder i Røde Kors, Bjørn Arild Fjeldsbø.
– Blir det tryggere nå?
– Man kan i alle fall få tak i hjelp mye raskere enn før, og redningsetatene kan gjøre en vurdering på hvor mye ressurser vi skal sette inn for å komme til unnsetning kjapt, sier Fjeldsbø.
Tidligere har ikke redningsmannskapene hatt kontroll over hvor de i nød har vært, eller hvilke skader de har hatt. Røde Kors har ofte fått beskjed fra andre som har meldt inn skadde, gjerne timer etter de sist var observert.
– Nå kan vi vite hvilken type utstyr vi trenger å ta med og hvor mye folk vi trenger å sette inn i forhold til det oppdraget vi er kalt ut på, sier han.
Nå er han spent på om trykket øker på sentralen når folk kan ringe tidligere. Han håper mobilnettet vil redusere mengden utrykninger, som de hadde rekordmange av i 2015.
– Noen ganger kan det være nok å snakke med de, og geleide de til nødbuene som kommunen kommer til å sette opp inn over stien, sier Fjeldsbø.
Melde minnene direkte
Ordføreren tror dagens store milepæl på Trolltunga vil føre med seg flere gode sider, også for turistene.
– Nå gleder vi oss til at turister kan valfarte til Trolltunga og dele minnene sine direkte, og at turen også da blir tryggere, sier Haug.