Hopp til innhold

– Noe av det mest omfattende vi har vært borti

Veien kan åpne første uken i november. Men geologen vil ikke «friskmelde» Tokagjelet, selv etter at det omfattende sikrings- og oppryddingsarbeidet er ferdig.

Tokagjelet

JOBBER DØGNET RUNDT: Torsdag startet nattarbeidet i Tokagjelet. Veien kan trolig åpnes for trafikk første uken i november.

Foto: Halvor Folgerø/NRK

Halve veibanen er jo rast ut og tunnelportalen er også knust, så det vil bli trang passasje.

Magnar Røthe i Statens vegvesen

– Vi er godt i gang med arbeidet, sier geolog Njål Farestveit.

Etter raset i Tokagjelet på rv. 7 i Kvam den 15. september var han raskt på plass for å vurdere situasjonen.

Det viste seg tidlig at engasjementet skulle bli langvarig. Uken etter ble det klart at veien tidligst kan åpnes igjen i november, men sikringsarbeidet er nå godt i gang, ifølge Farestveit.

– Først og fremst sikrer vi løse blokker ved hjelp av vaiernett som spennes rundt blokkene og boltes fast, sier Farestveit.

Installerer overvåkning

Hans beregninger tilsier at det trengs rundt 30 bolter og 100 kvadratmeter med vaiernett for å sikre området der det raste. Det er i tillegg en stor sprekk i fjellet der raset gikk. Denne skal overvåkes fremover, forteller geologen.

– Når vi har vurdert den sprekken, som er en forkastning, har vi sett etter tegn på nylig bevegelse. Det har vi ikke gjort. Men for å være helt sikker, så monterer vi en form for overvåkning for å følge med på den sprekken på lang sikt.

Åpner med regulering

Sikrings- og oppryddingsarbeidet er beregnet å ta 6-8 uker, fra starten i forrige uke.

Vegvesenets håp er at veien igjen kan åpnes for ferdsel første uken i november.

– Vi har ikke noen ny dato, men det entreprenøren har gitt uttrykk for er at han håper vi skal kunne åpne veien da, sier vegvesenets byggeleder Magnar Røthe.

Etter den tid vil det imidlertid bli minst en måned med redusert fremkommelighet.

Steinras i Tokagjelet

KJØRTE INN I RASET: Arne Torvik fra Bergen var først på stedet da raset gikk i Snauhaugtunnelen, og tok dette bildet.

Foto: Arne Torvik

– Da vil det bli lysregulering eller manuell dirigering, for halve veibanen er jo rast ut og tunnelportalen er også knust, så det vil bli trang passasje. Det vil også bli kortere stengingsperioder, sier Røthe, som torsdag fikk det første nattarbeidslaget i sving.

Kan ikke friskmelde

Dermed jobbes det nå nærmest døgnet rundt for å få hovedinnfartsåren mellom Kvam og Bergen i stand.

Geologen er ikke i tvil om at prosjektet er blant de største han har jobbet med.

– Etter raset på E16 ved Stanghelle stengte vi veien i tolv dager. Nå snakker vi jo seks til åtte uker. Sånn sett er dette noe av det mest omfattende vi har vært borti, sier Njål Farestveit.

– Mange er sikkert bekymret – hvor trygt vil det bli å kjøre i Tokagjelet når veien på rasstedet åpner igjen?

– Dette er jo bare et parti i Tokagjelet, og vi har mange rasregistreringer som sier at det raser andre steder. Det blir veldig trygt i forhold til steinsprang på akkurat dette stedet, men resten av Tokagjelet kan vi selvfølgelig ikke friskmelde, sier Farestveit.