Raset som knuste en tunnelmunning holder fremdeles E16 mellom Voss og Bergen stengt.
– Vanskeligste jeg har vært med
Kåre Olav Aldal er Statens vegvesen sin byggeleder på Voss. Han har jobbet med å rassikre stamveien i flere tiår og forteller at det siste raset har vært det mest krevende i hans tid.
– Nå har jeg jobbet i Statens vegvesen i 40 år, og dette er den vanskeligste jobben jeg har vært med på, sier Aldal.
E16 er hovedveien for all trafikk til og fra Bergen. Raset som gikk forrige onsdag tvinger tusenvis av biler ut på trange omkjøringsveier hver eneste dag.
Både vegbanen og tunnelen fikk store skader da store steinmasser ramlet ned og traff Stanghelletunnelen i Vaksdal.
- Hva syns du om at E16 har vært stengt lenger enn noen gang? Bruk kommentarfeltet nederst i saken.
Slik arbeider de
Arbeidet med å sikre veien er så vanskelig at Statens vegvesen ikke vet når veien kan åpne igjen.
Byggelederen forteller at det er svært mye som må gjøres:
- Geologer må klatre i området og sikres med tau på grunn av fare for at masse løsner.
- Det er stor fare for at stein faller ned og skader jernbanelinjen på Bergensbanen.
- Store steinblokker som kan rase ut må fjernes, både med boring, sprenging og bruk av lufttrykk.
- Vegvesenet må inn med helikopter for å spyle bort løsmasser.
- I tillegg må småstein renskes for hånd med spett.
- Til slutt må tunnelmunningen og veien repareres, og fjellsiden rassikres med nett og bolter.
– Alt dette gjør at jobben er svært sammensatt. Problematikken med at jernbanen går forbi rett under rasstedet gjør det enda mer komplisert, sier Aldal.
LES OGSÅ: Måtte rygge 54 minutter med 20 meter langt vogntog
Vegvesen må stanse arbeidet hver gang et tog kommer forbi. Skulle Bergensbanen bli rammet, kan det få fatale konsekvenser for godstrafikken mellom øst og vest.
Aldri vært stengt lenger
Da raset gikk før helgen, hadde man et håp om at stengningen kun skulle vare noen dager. Åtte dager senere vet man ikke når E16 kan åpne og meldingen lyder på at veien minst blir stengt hele denne uken.
– Jeg har vært med på stengninger på E16 flere ganger, men aldri noe så langvarig. Fem døgn er det lengte veien har vært stengt tidligere, sier Aldal.
LES OGSÅ: Vil rassikre E16 med verdens lengste tunnel
I mellomtiden snegler trafikken seg på de ulike omkjøringsveiene mellom Østlandet og Vestlandet. Hovedveien, riksveg 7 i Hardanger, har opplevd en enorm trafikk den siste uken.
Slik ser det ut på det som nå er hovedveien mellom øst og vest (saken fortsetter under):
Statsråd måtte svare om E16
Rassikring av E16 kom ikke med da regjeringen nylig la frem forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for de neste ti årene.
De store problemene på E16 havnet denne uken på Stortinget. Der stilte Arne Sortevik (Frp) flere skriftlige spørsmål til samferdselsminister Marit Arnstad, og ville vite hvorfor veien ikke har fått midler i NTP.
Arnstad svarer til NRK at hun vil ha ny hovedvei mellom øst og vest.
– På kort sikt må en få gjort det som er gjort nødvendig for at veien blir åpnet igjen. Så tror jeg også at det må sikres flere rassikringstiltak på kort sikt.
– På lengre sikt tror jeg det er svært viktig å starte planleggingen av ny E16 og ny jernbane. Det oppdraget har vi allerede gitt til Vegvesenet, så de kan starte planlegging av en ny vei og ny bane, sier Arnstad.
- Hva syns du om at E16 har vært stengt lenger enn noen gang?