Hopp til innhold

Aldri før har E16 vært stengt lenger

Hovedveien mellom øst og vest er stengt på åttende dagen. Rassikringsarbeidet på E16 er det mest omfattende på flere tiår på den viktige stamveien.

Ras ved Stanghelle E16

KNUST: Denne tunnelmunningen ble fullstendig ødelagt i et ras forrige onsdag. Bildet er tatt etter at Vegvesen har sprengt ut farlige steinblokker i fjellsiden.

Foto: Karl Martin Valestrand

Raset som knuste en tunnelmunning holder fremdeles E16 mellom Voss og Bergen stengt.

– Vanskeligste jeg har vært med

Kåre Olav Aldal er Statens vegvesen sin byggeleder på Voss. Han har jobbet med å rassikre stamveien i flere tiår og forteller at det siste raset har vært det mest krevende i hans tid.

– Nå har jeg jobbet i Statens vegvesen i 40 år, og dette er den vanskeligste jobben jeg har vært med på, sier Aldal.

E16 er hovedveien for all trafikk til og fra Bergen. Raset som gikk forrige onsdag tvinger tusenvis av biler ut på trange omkjøringsveier hver eneste dag.

Både vegbanen og tunnelen fikk store skader da store steinmasser ramlet ned og traff Stanghelletunnelen i Vaksdal.

  • Hva syns du om at E16 har vært stengt lenger enn noen gang? Bruk kommentarfeltet nederst i saken.

Slik arbeider de

Arbeidet med å sikre veien er så vanskelig at Statens vegvesen ikke vet når veien kan åpne igjen.

Sprenging på E16

SPRENGER: Rasarbeidet på E16 tar tid og er svært krevende. Her sprenges en av de store og løse steinblokkene ut tidligere denne uken.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Byggelederen forteller at det er svært mye som må gjøres:

  • Geologer må klatre i området og sikres med tau på grunn av fare for at masse løsner.
  • Det er stor fare for at stein faller ned og skader jernbanelinjen på Bergensbanen.
  • Store steinblokker som kan rase ut må fjernes, både med boring, sprenging og bruk av lufttrykk.
  • Vegvesenet må inn med helikopter for å spyle bort løsmasser.
  • I tillegg må småstein renskes for hånd med spett.
  • Til slutt må tunnelmunningen og veien repareres, og fjellsiden rassikres med nett og bolter.
Statens vegvesen sprengte i dag vekk store fjellblokker i Vaksdal.

SE VIDEO: Her sprenger de vekk svære steinblokker.

– Alt dette gjør at jobben er svært sammensatt. Problematikken med at jernbanen går forbi rett under rasstedet gjør det enda mer komplisert, sier Aldal.

LES OGSÅ: Måtte rygge 54 minutter med 20 meter langt vogntog

Vegvesen må stanse arbeidet hver gang et tog kommer forbi. Skulle Bergensbanen bli rammet, kan det få fatale konsekvenser for godstrafikken mellom øst og vest.

Aldri vært stengt lenger

Kø på riksveg 7

VOGNTOG-KØ: Bygden Øystese fylles opp av vogntog når E16 er stengt. Riksveg 7 tar nå unna mesteparten av trafikken mellom Østlandet og Vestlandet.

Foto: Tipsbilde

Da raset gikk før helgen, hadde man et håp om at stengningen kun skulle vare noen dager. Åtte dager senere vet man ikke når E16 kan åpne og meldingen lyder på at veien minst blir stengt hele denne uken.

– Jeg har vært med på stengninger på E16 flere ganger, men aldri noe så langvarig. Fem døgn er det lengte veien har vært stengt tidligere, sier Aldal.

LES OGSÅ: Vil rassikre E16 med verdens lengste tunnel

I mellomtiden snegler trafikken seg på de ulike omkjøringsveiene mellom Østlandet og Vestlandet. Hovedveien, riksveg 7 i Hardanger, har opplevd en enorm trafikk den siste uken.

Slik ser det ut på det som nå er hovedveien mellom øst og vest (saken fortsetter under):

E16 er stengt over helga, noko som betyr auka trafikk på den kronglete fylkesvegen om Norheimsund.

SE VIDEO: Kaoset på riksveg 7.

Statsråd måtte svare om E16

Rassikring av E16 kom ikke med da regjeringen nylig la frem forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for de neste ti årene.

Marit Arnstad

IKKE ROM I NTP: Samferdselsminister Marit Arnstad mener det må ny vei til, men har ikke tatt med E16 i NTP.

Foto: Tone Iversen / NRK

De store problemene på E16 havnet denne uken på Stortinget. Der stilte Arne Sortevik (Frp) flere skriftlige spørsmål til samferdselsminister Marit Arnstad, og ville vite hvorfor veien ikke har fått midler i NTP.

Arnstad svarer til NRK at hun vil ha ny hovedvei mellom øst og vest.

– På kort sikt må en få gjort det som er gjort nødvendig for at veien blir åpnet igjen. Så tror jeg også at det må sikres flere rassikringstiltak på kort sikt.

– På lengre sikt tror jeg det er svært viktig å starte planleggingen av ny E16 og ny jernbane. Det oppdraget har vi allerede gitt til Vegvesenet, så de kan starte planlegging av en ny vei og ny bane, sier Arnstad.

  • Hva syns du om at E16 har vært stengt lenger enn noen gang?