Hopp til innhold

Bekrefter at regjeringen går for kjempebro

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kunne i dag endelig bekrefte nyheten som lekket i forrige uke: Regjeringen går inn for at nye E 39 mellom skal krysse Bjørnefjorden på en fem kilometer lang bro.

Ketil Solvik-Olsen spiser kake med ordførerne

FEIRET MED KAKE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på dagens pressekonferanse sammen med ordfører i Tysnes, Kjetil Hestad (Ap), byrådsleder i Bergen, Ragnhild Stolt-Nielsen (H), fylkesordfører Tom Christer Nilsen (H) og Stord-ordfører Liv Kari Eskeland (H).

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

– Nå er beslutningen tatt. Det som er viktig nå, er å få realisert dette så godt, raskt og billig som mulig, sier Solvik-Olsen til NRK.

LES OGSÅ: – Regjeringa har bestemt seg for gigantbru

Koster 19 milliarder

Kryssing av Bjørnefjorden med en fem kilometer lang flytebro var det mest tidsbesparende alternativet for den nye E 39 mellom Bergen og Stavanger, som er del av den fergefrie kyststamveien mellom Trondheim og Kristiansand . Prislappen for prosjektet blir på om lag 19 milliarder kroner.

Ministeren vil ikke komme med konkrete løfter om når kjempebroen over Bjørnefjorden skal stå ferdig, men Os-ordfører Terje Søviknes (Frp) sier han regner med at arbeidet vil ta 10-15 år.

Ferjefri E39

FEM KM LANG: Slik vil gigantbroen over Bjørnefjorden se ut når den står ferdig. Terje Søviknes håper broen er klar om 10-15 år.

Foto: Statens vegvesen (illustrasjon)

Møtt med protestskriv

På fredagens pressekonferanse i Bergen fikk samferdselsministeren overrakt et protestskriv fra seks Hardanger-ordførere på vegne av befolkningen og næringslivet. Der ble forrige ukes lekkasje møtt med stor skuffelse.

John Opdal Odda

SKUFFET: Odda-ordfører John Opdal leverte protestskriv til samferdselsministeren.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– Det er mange gode argumenter for å velge indre trasé. Den hadde også knyttet indre del av fylket mye tettere mot Bergen, sier Odda-ordfører John Opdal (H).

– Men kan dere oppnå noe nå, når beslutningen er tatt?

– Det viktigste er å få gitt uttrykk for hva vi mener. Nå drar vi hjem og ser på hva vi kan gjøre videre og hvilken strategi vi bør velge.

– Bedre argumenter for midtre trasé

Ketil Solvik-Olsen sier han har stor forståelse for skuffelsen i Hardanger.

– De som bor i nærheten av midtre trasé er veldig fornøyde, mens de som bor lenger unna er mindre fornøyde. Det forstår jeg, og slik vil det alltid være. Det var mange gode argumenter for indre trasé, men det var enda bedre argumenter for midtre. Beslutningen er tatt, og den står vi på, sier samferdselsministeren.

Ordfører i Os og statsrådens partifelle, Terje Søviknes, var blant de som gliste bredest under pressekonferansen. Han legger ikke skjul på at han er meget fornøyd med avgjørelsen, som kan få stor betydning for både næringsutviklingen og befolkningstallet i Os kommune, med tanke på nærhet til både Bergen, Stord og Haugalandet.

– Neste år starter arbeidet med firefelts motorvei til Bergen, noe som vil halvere reisetiden dit. Når vi om noen år får tilsvarende forbindelse sørover, vil det nok bli mange fornøyde grunneiere i Os, sier Søviknes til NRK.