Det politiske miljøet krever blant annet penger til begge de to gigantprosjektene ferjefri-E39 og ny vei og bane mellom Bergen og Voss.
Ordfører i Voss, Hans Erik Ringkjøb har store forventninger før Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket i dag legger fram det faglige grunnlaget for Nasjonal transportplan.
For ham er det er det nærmest selvsagt at E16 og Vossebana blir prioritert.
– Jeg er ganske sikker på det ut fra det som har skjedd de siste årene med planlegging, diskusjoner, utredninger og ikke minst regjeringens trasévalg. Jeg har sagt at her er det både veg og bane som må fornyes, sier han.
- Les:
Legger frem «meny»
Også regiondirektør i NHO, Tom Knudsen, regner med milliarddryss til en rekke prosjekter i Hordaland. Han peker på at det er et stort etterslep og derfor veldig mange prosjekter som må inn.
– Jeg kan nevne Sotrasambandet, Hordfast, Nyborg-Klauvaneset nord for Bergen, Vossebana og bymiljøavtalen for Bergen hvor også Bybanen inngår, sier han.
I tidligere NTP-prosesser har det handlet om å være inne eller ute når etatene legger frem forslaget sitt. I år vil det være annerledes.
Dokumentet fagetatene legger fram i dag kommer til å ligne mer på en meny som politikerne må velge fra.
Tidligere har de fire etatene lagt fram et helhetlig forslag, der et prosjekt nærmest har vært sikret realisering om det har blitt velsignet av fagetatene. Nå blir det i større grad opp til politikerne å putte inn de prosjektene de ønsker.
- Les:
Legger slagplanen
Fylkesordfører i Hordaland Anne Gine Hestetun (Ap) er i alle fall klar til å ta fatt på jobben med å få hjem milliardprosjektene.
Allerede etter framleggingen i dag møter hun NHO, LO, byrådet i Bergen og de andre politiske partiene i Hordaland for å legge slagplanen videre.
– Jeg forventer å finne rene penger til blant andre Sotrasambandet, E39, Hordfast, E16 med både veg og bane, rassikringsprosjekt og Ringeriksbanen. Også vil det være naturlig å tro at øst-vest-prioriteringer kommer inn når høsten nærmer seg, sier hun.
- Les: