Nylig kunne NRK fortelle at Venstre har fått bystyret i Bergen med på å satse på sykkeltraseer på «sykkelvennlig brostein».
– Brostein og racer i et land med vinter, tele, tining, sol og mye regn er kort og godt en svært dårlig løsning, sier jobbsyklist og Nordea-direktør Jørund Vandvik.
– Får ikke flere til å sykle
Han bor i Åsane og sykler regelmessig til jobb i Fyllingsdalen. På sin sykkelferd prøver han å unngå brosteinslagte Øvregaten, og velger heller Fisketorget, som også er «svinsk glatt på de verste dagene».
– Når Bergen kommune skal lage en strategi for å få flest mulig til å sykle, er brostein en løsning som ikke fremmer formålet – tvert imot, sier Vandvik til NRK.
LES OGSÅ:
En av dem som støtter brosteinsforslaget er SVs Tina Åsgård.
– Det går helt fint å sykle på brostein, hvis man legger brostein på rett måte. Det finnes sykkelvennlig brostein som er god å sykle på. Jeg tror folk ser verdien av å ha brostein i gatene våre og at det er en viktig kvalitet ved Bergen som by, seier Åsgård.
Koker på Facebook
På Facebook-gruppen «På sykkel i Bergen» koker det i kommentarfeltet. I skrivende stund har NRK-nyheten passert 90 innlegg.
Flere syklister trekker paralleller til brosteinsklassikeren Paris-Roubaix i Frankrike, som regnes som ett av verdens hardeste sykkelritt.
«Tro meg, dette kommer til å bli et problem om vinteren! Brostein har ingen annen funksjon enn at det skal være slitesterkt og se bra ut», skriver en mannlig syklist.
«Skulle jeg være så uheldig å sykle langs denne fremtidige sykkelveien, kommer jeg ganske sikkert ikke til å bruke den, men bruke bilfeltet», uttaler en annen.
«De sykler nå på brostein ellers i verden. Dette kommer ikke til å bli noe problem», svarer en tredje syklist.
Sykkelsjef maner til ro
Sykkelsjef i Bergen kommune, Einar Johan Grieg, ber partene sette seg inn i saken før de går i skyttergravene og viser til informasjon på kommunens nettsider.
– Ingen tvil om at asfalt, som er riktig lagt, gir best komfort for de syklende. Spørsmålet er om det er mulig å finne løsninger som tar vare på både estetikk, historikk, tradisjon, komfort og sikkerhet, uttaler sykkelsjefen i Bergen.