Jo Nesbøs kriminalthriller «Snømannen» har i vinter blitt spilt inn flere steder i Norge, blant annet Oslo, Bergen og Rjukan. Medieoppmerksomheten har vært stor, ikke minst fordi superstjerner som Michael Fassbender og Val Kilmer er med.
– Bildene som Kilmer har lagt ut i sosiale medier har allerede bidratt til tusenvis av kommentarer og «likes». Verdien er vanskelig å tallfeste, men i disse dager er slik oppmerksomhet svært verdifull. Vi snakker om millioner, sier partner Trond Albert Skjelbred i Nor PR.
Optimistisk reiselivsdirektør
Reiselivsbransjen gnir seg i hendene og skrur forventningene i været før «Snømannen»-premieren i oktober 2017.
– Vi antar at «Snømannen» får blest over store deler av verden. Dersom filmen skaper reiselyst, interesse og attraksjonsverdi har vi tro på stor reklameeffekten, sier reiselivsdirektør i Bergen Ole Warberg.
I tillegg til reklameverdien har Hollywood-produksjonen allerede gitt jobb til lokale filmselskaper og generert inntekter til transportører, spise- og overnattingssteder.
– «Snømannen» ga cirka 1100 romdøgn i Bergen, bekrefter reiselivsdirektøren.
– Det blir spektakulært!
Tor Arne Øvrebø er linjeprodusent for det norske produksjonsselskapet rundt «Snømannen». I en hel uke i februar filmet man de store, dramatiske eksteriørbildene med by og natur i Bergen.
– Vi har høye forventninger. Fra toppen av Ulriken forventer vi å få de mest spektakulære bildene i hele filmen, sier Øvrebø til NRK.
– Gode bilder fra destinasjonen, satt inn i en sammenheng som gjør at man vet hvor filmen er spilt inn og som skaper medieomtale nasjonalt og internasjonalt, er med å skape god etterspørsel for reiselivsbransjen, sier Ole Warberg.
Både Warberg og PR-ekspert Skjelbred nevner «Ringenes Herre» som eksempel på en internasjonal film som har gitt millioninntekter til turistbransjen i New Zealand.
– Profileringen av landet kan også sees på som produktplassering. Vi vil nok se mer av dette fremover. Så gjenstår det å se om den ferdige filmen viser Norge fra sin beste side og gir kinogjengerne lyst til å dra hit, sier Skjelbred.
LES OGSÅ:
Ulriksbanen håper på Kilmer-effekt
Markedssjef Agnete Kongevold Foss leide vekk Ulriksbanen til «Snømannen»-teamet i flere dager og stengte turistattraksjonen for publikum. Hun tror Ulriken643 vil få tilbake denne investeringen med renter.
– Dette er et viktig prosjekt som vil gi både oss og Bergen god reklame hvis bildene blir så spektakulære som filmteamet lover. Vi håper turistene vil oppsøke den norske fjellheimen og besøke naturen de har sett på filmen, sier Kongevold Foss til NRK.
Val Kilmer har på sin Facebook- og Instagram-profil lagt ut flere bilder fra toppen av Ulriken og Fløyen, samt Vigelandsparken i Oslo. Kilmer har over 800.000 følgere og innleggene er delt hundrevis av ganger: