Hvor mye penger bevilga den britiske regjeringa til landbruksdepartementet i 2004? Hvilken sang har Metallica spilt oftest på konsert? Hadde Java-teknologien blitt tatt i bruk da Netscape 2.0 ble lansert?
Funksjonell, lekker og nyskapende informasjonsgrafikk kan sprite opp det tørreste tallmateriale - noe Information is Beautiful-prisen viser til gangs.
Prisutdelinga blir arrangert av bloggen med samme navn, og har som mål å «hylle fortreffelighet innen datavisualisering og informasjonsdesign».
De fleste grafikkene er interaktive, og mange er mye større enn det vi har plass til å vise her. Klikk dere inn via lenkene for å få fullt utbytte.
Krig og Metallica
I klassen for datajournalistikk stakk Stamen Design LLC av med seieren for CNN Home and Away - en ekstremt omfattende presentasjon av amerikanske ofre i Afghanistan og Irak.
Andreplass i samme klasse ble kapra av Guardians grafikerteam, for deres framstilling av den britiske regjeringas pengebruk.
Tredjeplassen gikk til ei framstilling av Metallicas konserthistorie fra 1982 til 2012.
Hvilken låt fra Ride the Lightning har de aldri spilt live? Master of Puppets er den låta de har spilt flest ganger, men hvilken har de spilt hyppigst hvis du tar låtas alder med i betraktninga?
Dette er bare noe av det du får svar på ved å sjekke ut «Metallica on stage 1982-2002». Metallica-fans, kos dere.
Artikkelsletting og nett-evolusjon
Interaktiv visualisering-klassen ble vunnet av Notabilia for «The Deleted». Framstillinga viser noe så obskurt som de hundre lengste "slett artikkel-diskusjonene" på Wikipedia som har resultert i at artikkelen ble sletta.
Blant artiklene som har blitt sletta finner vi blant annet liste over jødiske kommunister, døde Playboy-modeller, plot-oppsummering av Harry Potter og Halvblodsprinsen, og tallet 3055.
Andreplassen gikk til Hyperakt for deres visualisering av amerikansk energiforbruk.
Internett har forandra seg de siste 20 åra. Det er unektelig sant, men sannsynligvis ikke en observasjon man vinner priser for.
Det man derimot kan vinne priser - eventuelt tredjeplasser - for, er en visualisering av hvordan nettet har forandra seg. Og det er akkurat det Hyperakt har gjort med sin Evolution of the Web.
Månefaser og innvandring til Danmark
Dansken Peter Ørntoft stakk av med førstepremien i klassen for datavisualisering.
I prosjektet Infographics in context benytter han seg av fotografier for å visualisere danskenes holdninger til innvandring, helse og kriminalitet.
Tredjeplassen i samme klasse gikk til Dimitre Lima og hans månekalender.
Fortid og fremtid
I klassen for infografikk gikk Michele Mauri til topps med sin Cover-Mania. Grafikken viser hvilke band og artister som har fått flest av sine låter innspilt av andre de siste 54 åra.
Ifølge Back to the Future II er det nå bare tre år til hoverboards dominerer gatebildet og faksmaskiner atter en gang blir den mest populære kommunikasjonsformen.
Mens vi venter spent på dét, kan vi more oss med Envisionig Techs framstilling av ulike vitenskapsmenns teorier om hvordan framtida ser ut.
Envisioning emerging technology for 2012 and beyond:
Tredjeplassen i infografikklassen gikk til Paulo Estriga. Han la litt ekstra arbeid i CV-en sin, noe som viste seg å ikke være så dumt.
Paulo Estriga – Infographic CV:
Studentprisen gikk til Omid Kashan for hans tidslinje som viser universets histore fram til i dag.
Fortsatt ikke fått nok av visuell informasjon? Her kan du sjekke ut drøyt hundre bidrag som ikke nådde helt opp.